Amar
    Hej!
    Jag läser första året på naturvetenskapsprogrammet. Skolarbetet flyter på väl, rätt så bra med tanke på att jag har massvis med aktiviteter utöver skolan. Det jag undrar över och är lite förvirrad är komvux, hur det fungerar och så. Jag är en elev som antagligen inte kommer ha toppenbetyg men inte de sämsta heller, hamnar antagligen på ett genomsnittligt C i alla ämnen när jag går ut.
    Jag vet att jag nog kommer behöva läsa på komvux ett eller ex antal år för att komma in på programmet jag vill. Siktar på att få upp mina intagningspoäng till 20-22 då jag kan komma in på de flesta programmen. Programmen har att göra med civilingenjör, psykolog eller något sådant.
    Hur skulle en plan exempelvis se ut för mig att plugga upp betygen? Hur många år tror du det skulle ta (är själv beredd på att vara engagerad till 100 % under den tiden)?.

    Mvh Amar

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Amar!

    Komvux = Kommunal Vuxenutbildningen och varje kommun organiserar sin komvux själva. Det som kommunen måste göra är att erbjuda utbildning för vuxna på Grundskolenivå (dvs för dem som saknar grundskolekompetens). Gymnasiala utbildningar brukar ändå erbjudas men i första hand för dem som helt saknar gymnasiekompetens. Om man redan har godkända betyg från gymnasiet och vill läsa om samma kurser för att höja sina betyg, kallas det "konkurrenskomplettering" och de flesta kommuner tar inte in studerande för konkurrenskomplettering (de har helt enkelt inte råd, finns inte pengar till det).

    Hur det är i din kommun och hur det blir om 2-3 år, när det blir dags för dig att söka utbildningar efter gymnasiet - är det nog ingen som vet. Att det blir lättare att konkurrenskomplettera än det är nu, tror inte jag på. Det kan bli ännu svårare, dvs att man inte kan få läsa om man redan har ett godkänt betyg - inte i någon kommun. Det är vad jag tror kommer att hända: du får inte läsa samma kurser i vilka du har godkända betyg.

    Det som återstår är Prövningar och Högskoleprovet.

    I dagens läge kostar varje prövning 500 kr. Och man förbereder sig för prövnignar på sin fritid, dvs man kan inte få någon studiestöd (pengar för att man studerar).

    Högskoleprovet är ett bra alternativ. Kostnad för ett försök är 450 kr och man får göra HP varje vår och varje höst. Resultatet är gilltigt i 5 år och det är det högsta uppnådda giltiga resultat som gäller.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar och lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare