lovisa
    Hej, jag ska söka in på en linje som heter folkhälsopedagogik, och tänkte om man efter utbildningen kan t ex ha behörighet till att öppna ett behandlingshem för barn, som drogförebyggande arbete, eller kvinnojour, lvu, hvb hem osv.
    Är det möjligt med denna linje? jag såg att man kan bli hälsocoach, projektledare, arbetscoach, arbeta med drogförebyggande arbete osv, men hittar ingenstans om just denna fråga.
    tack!

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    HEJ LOVISA,

    du vill alltså Starta eget företag - öppna eget behandlingshem, stämmer det?
    Reglerna kan ändras under "resans gång". Vi på fråga syv kan inte så här på "raka arm" de reglerna om vilken kompetens som krävs för att få tillstånd att öppna behandlingshem. Tror måste vara socionom eller psykolor, i alla fall någon i personalen som blir ansvarig för den "behandlande delen" måste vara socionom, psykolog eller läkare...  - men du som ägare behöver inte ha den kompetensen eller någon kompetens, över huvudet taget; du kan anställa dem som har rätt kompetens - så tolkar i alla fall jag reglerna. Men det är inte en fråga till oss på Fråga syv, vem som får tillstånd att öppna behandlingshem. Det går säkert att få reda på hur reglerna för att få tillstånd ser ut idag, men att de inte kommer att ändras medan du studerar folkhälsopedagogik, kan inte jag lova dig.
    Så - första frågan är: om du vill vara ägare till behandlingshemmet eller om du vill arbeta med drögförebyggande arbete eller behandling av missbrukare? Eller kanske både och?

    Du får gärna se info på Socialstyrelsens hemsida, ex socialstyrelsen.se/blanketter och även kontakta Socialstyrelsen med frågan om vilka kvalifikationer de kräver att ägaren och/eller de anställa har för att få lov att starta olika sorters behandlingshem.

    hej igen, vi fick nu svar från Socialstyrelsens upplysningstjänst. Var god läs deras svar nedan:

    Socialstyrelsen.

    I HSLF-FS 2016:55 Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om hem för vård eller boende och HSLF-FS 2016:56 Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om stödboende finns information om kompetenskrav för föreståndare och personal.

    På Inspektionen för vård och omsorgs (IVO) webbplats finns mer information. Verksamheter inom socialtjänst som drivs i enskild regi kräver tillstånd från IVO.
    https://www.ivo.se/tillstand-och-register/socialtjansttillstand/

    Vad som gäller för bolaget eller den som äger en verksamhet har vi ingen information om. Mig veterligen ställs inga speciella utbildningskrav om inte ägaren och föreståndaren är densamme. Men bäst är att fråga IVO.

    HSLF-FS 2016:55 Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om hem för vård eller boende  http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2016/2016-6-14

    HSLF-FS 2016:56 Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om stödboende
    http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2016/2016-6-15

    Med vänlig hälsning
    Upplysningstjänsten

    Socialstyrelsen

    • : Tack så jättemycket för all information och jag ska kolla in länkarna nu. tack!
    Saga SYV

    Hejsan, fick nu svar från IVO, inspektionen för vård- och omsorg. Var god läs deras svar, nedan:

    Hej!

    Tillstånd utfärdas som regel till företag och det är företaget som söker tillstånd hos IVO. I de fall en fysisk person söker tillstånd måste personen starta en enskild firma som då blir tillståndshavare.

    Det är styrelsen i företaget (eller den fysiska personen) som är ytterst ansvarig för verksamheten och för närvarande finns inte några särskilda utbildningskrav på de personer som sitter i styrelsen för ett behandlingshem. Däremot ska personalen som arbetar i verksamheten ha lämplig utbildning och arbetslivserfarenhet. I varje verksamhet som IVO beviljar tillstånd till ska det finnas en föreståndare som ansvarar för den operativa verksamheten. IVO gör en prövning av om föreståndaren har utbildning och erfarenhet som matchar den aktuella verksamhetens inriktning och målgrupp.

    Man kan söka flera olika tillstånd hos IVO enligt SoL (socialtjänstlagen) och LSS (lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade), se länkar nedan. Vilket tillstånd man ska söka beror på verksamhetens inriktning och målgrupp, se länkar. Den som vill driva ett behandlingshem ska söka tillstånd för HVB (hem för vård eller boende). Kraven på den som förestår ett HVB framgår av 5 kap. 1 § i Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd för HVB, föreskriften bifogas.

    https://www.ivo.se/tillstand-och-register/sol-tillstand/
    https://www.ivo.se/tillstand-och-register/lss-tillstand/

    LVU är en lag och inte en typ av behandlingshem. Förkortningen betyder ”lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga” och är den lagstiftning som reglerar tvångsvård av barn/unga (personer upp till 21 år). Socialtjänsten placerar barn/unga på HVB med stöd av SoL eller LVU.

    Med vänlig hälsning
    ________________________________

    Avdelningen för tillståndsprövning
    Inspektionen för vård och omsorg (IVO)

    Hej igen, jag fick också svar från en sakkunnig. Var god läs nedan:

    Hej ni hittar information på IVO´s hemsida under tillstånd om vad som krävs.
    I dagsläget behövs det ingen formell utbildning för den som innehar bolaget som driver HVB hem, men den som står på tillståndet finns det vissa krav som finns att hitta i författningen HSLF-FS 2016:55, med andra ord så kan man anställa en person med kompetens. Det finns lagförslag på att kraven kommer att skärpas.

    Länktips
    https://www.ivo.se/tillstand-och-register/sol-tillstand/hem-for-vard-eller-boende-hvb/
    Längst ned på sidan hittar ni mer information om regelverket.

    Med vänliga hälsningar
    S.

    • : Tack!! Jag ska även kolla in dessa länkar om hur man får tillstånd!