Maria

    Hejsan! Jag har några frågor om yrket folkhälsovetare som ska skulle vilja ställa :) Jag går just nu tredje året på gymnasiet med inriktningen ekonomi-juridik, dock har jag inte så stor vilja att bli jurist eller något liknande utan intresserar mig för att bli folkhälsovetare istället men undrar vissa saker:

    1. Vad innebär det att jobba som folkhälsovetare? Vad är en folkhälsovetares uppgift? Finns det olika varianter av folkhälsovetare? Vart kan man jobba efter utbildningen?

    2. För att kunna läsa vidare på universitet/högskola undrar jag hur behörigheten ser ut? Vad krävs för att kunna läsa till folkhälsovetare på tex Karolinska institutet? Stockholms universitet? Vilka kurser måste man läsa på institutet/universitet för att bli färdigutbildad?

    3. Hur många poäng måste man ha för att komma in på tex Karolinska institutet och hur många poäng (ungefär) ska man ha fått på högskoleprovet? Kan du kanske länka till antagningspoängen på Karolinska?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Maria,

    se gärna info i presentationen - >>yrke/folkhälsovetare där det även finns en Videofilm som berättar om yrket.

    Utbud av högskoleutbildningar som startar hösten 2018 i Sverige blir fastställt till 15 mars 2018, då ansökningsperiod börjar. Nya utbildningar kan komma till stånd.
    Utbildningar som går att se idag som passar (i alla fall delvis) in på dina önskemål är:
    http://www.gih.se/Utbildning/Vara-utbildningar/Program/Halsopedagogprogrammet/

    https://www.hkr.se/program/VGFH1

    Om du känner till att en intressant för dig utbildning finns på Karolinska Institutet eller på Stockholms Universitet, får du gärna skicka en snabb/direktlänk till oss; vi kan då se vad utbildning heter och kan hitta Antagningsstatistik för den utbildningen.

    Mina råd till dig är

    - att fundera om du skulle kunna flytta för att gå på högskola/universitet;

    - att kika på ännu fler yrken, t.ex på >>yrke/friskvardskonsulent

    - titta på utbud av högskoleutbildningar på www.studera.nu (som är högskolornas gemensam sida) men att ha i åtanke att ansökningsperiod till hösten 2018 börjar 15 mars och det kan hända att nya utbildningar dyker upp strax innan eller just den 15 mars.
    Ansökan gör du sedan på www.antagning.se - fram till mitten på april.

    Du kan även kika på yrkeshögskoleutbildningar (med tanke på att ansökningar till högskola och yrkeshögskola sker Helt Oberoende av varandra och i fall man kommer in på flera utbildningar samtidigt, kan man välja sen vilken utb man tackar Ja till).

    Ex. på yrkeshögskoleutbildningar /och fler yh kommer att dyka upp på www.yhguiden.se mot mitten av februari 2018/ är:
    https://www.yhguiden.se/utbildning/frans-schartaus-handelsinstitut/medicinsk-sekreterare-sthlm

    https://www.yhguiden.se/utbildning/vardyrkeshogskolan/medicinsk-sekreterare-gavle

    https://www.yhguiden.se/utbildning/centrum-foer-utveckling-och-laerande-cul/integrationspedagog-hudiksvall

    https://www.yhguiden.se/utbildning/vasteras-yrkeshogskola/socialpedagog-inriktning-kbt-vasterasyrkeshogskola

    https://www.yhguiden.se/utbildning/campus-nykoping/stodpedagog

    https://www.yhguiden.se/utbildning/campus-nykoping/integrationspedagog

    Statistik till hösten 2017 är inte sammanställd än. BIex och BI grupper har nu slagits ihop.

    HP är det högskoleprovet;
    BII - kompletteringsgruppen;
    BIex och BI - direktgrupper, utan kompletteringar. Till HT2017 blir det endast BI, då BIex har tagits bort.

    www.studera.nu hittar man den utbildning som man är nyfiken på och till höger lite längre ner, under alla "ord i ramar" står det Antagningsstatistik - i rött. det är en klickbar länk. Där finns tabell med antagningsstatistik för de senaste antagningsomgångar.

    • : Tack för svar! Jag fick rekommendationen att studera på Karolinska men jag vet inte exakt Vilka kurser man ska läsa där för att kunna utbilda sig till folkhälsovetare. Därför ställer jag frågan här då jag inte heller vet vad utbildningen heter.
    • Anna : Kan du fråga den personen som gav dig rekommendation att studera på Karolinska?
    • Anna : Det finns http://ki.se/programme/4FH17/17-18 - Masterprogram i Folkhälsovetenskap på KI. Det är utbildning på avancerad nivå. Du måste först läsa 3 år på grundnivå.
    • Anna : Behörighet till masterprogrammet i Folkhälsovetenskap på KI är Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 hp inom folkhälsovetenskap, hälso- och sjukvård eller relevant samhällsvetenskapligt ämnesområde. Det betyder att treårig högskoleutbildning på heltid krävs /eller på halvtid i sex år/ - för att bli behörig. utbildning måste vara inom "rätt område"; vad rätt område är - kan man gissa eller fråga de utbildningsansvariga.
    • : Jag får höra med henne först då! Återkommer, tack än så länge
    • Anna : Jag har utökat mitt svar flera ggr. läs gärna alla "utökningar". :)
    • : Det ska jag :-)
    • : Du skriver att man först måste läsa 3 år på grundnivå men vad EXAKT ska man läsa under de 3 åren? vilka kurser är det jag ska söka på institutet för grundnivån? Hoppas jag inte är helt ute och cyklar nu och ställer frågan rätt. :-)
    • Liselotte : Jag har nu gett ett nytt svar på din fråga. Hoppas det blir till hjälp! Lycka till!
    • : Tack för alla svar! De har varit till väldigt stor hjälp, känner mig inte lika vilse längre. :-)
    • Anna : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,

    om man tittar på http://ki.se/utbildning/4fh17-masterprogrammet-i-folkhalsovetenskap så står det under BEHÖRIGHET: Det är alltså inte någon specifik (en enda utbildning eller sammansättning av kurser) utan en stor mängd Olika utbildningar som kan ge behörighet att söka till masterprogrammet. Att nämna alla dem i ett svar är omöjligt.

    Exempelvis kan man läsa Kandidatprogram inom folkhälsovetenskap (det är ett "säkert kort", då det nämns specifikt att just den utbildning ger behörighet). Vad "relevant samhällsvetenskapligt ämnesområde" är - är en tolkningsfråga... och när det kommer till att söka till masterprogrammet och konkurrera om plats, kan utbildningsansvariga ena året bedöma "si" och nästa gången bedöma "så"...dvs det finns inte någon helt klar bild av vilka sökande som är behöriga. Men även som behörig, är det inte garanterat att man kommer in. Vid konkurrens om platser kan olika urvalskriterier tillämpas, t.ex kan man bestämma att i första hand ta in dem med just folkhälsovetenskaplig grundutbilnding (med kandidat i folkhälsovetenskap) ELLER att bestämma att det är totalt antal tidigare godkända högskolepoäng som ger företräde, t.ex att om man, förutom den 3-åriga obligatoriska grundutbildningen, även har fler godkända högskolepoäng; och ju fler poäng desto snabbare kommer man in... dvs de med flest poäng får plats och de med färre - blir utan.

    Vill du bli på den säkra sidan, är mitt råd att du söker i första hand läsa kandidatprogrammen inom Folkhälsovetenskap. De behöver inte nödvändigtvis finnas att läsa i Stockholm. Du kan behöva flytta för att gå utbildning. Har du tur, kanske finns någon passande utbildning på distans (då slipper du flytta).

    Liselotte

    I första hand skulle jag rekommendera en av följande utbildningar:

    men även utbildning till Folkhälsostrateg>> kan kanske funka också. Och ännu fler utbildningar kan dyka upp till 15mars2018, när ansökningsperiod börjar.
    Bra att söka många olika alternativ - man får söka upp till 20 alternativ till högskola/universitet i Sverige. Dock måste man strikt prioritera - i första hand, i andra hand och så vidare.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Vänligen

    L. :)

    • : Tack så mycket för informationen, den var till stor hjälp :-)
    • Julia : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till med dina studier! *L* Du får också gärna Gilla oss på https://m.facebook.com/fragasyv.se/ - om du vill.
    • : Jag har en sista fråga! Vart kan man hitta antagningspoängen för folkhälsoprogrammet på Mälardalens högskola? Hittar ingenstans.
    • Anna : Jag sätter in tabell som visar statistik som du efterfrågar i mitt utökat svar.
    • Anna : Antagningsstatistik finns i tabellform nästan på alla utbildningar som visas på www.studera.nu Man hittar "rätt utbildning" och ser röd text ANTAGNINGSSTATISTIK. jag ska försöka klistra in bild i ännu en utökning av mitt tidigare svar. :)
    Läs alla kommentarer