David
    Hej!
    Vilka behörigheter gäller till folkhälsovetenskapsprogrammet respektive statsvetarprogrammet? På olika universitet/högskolor finns olika behörighets krav. Jag vet att det är populärt att jobba med politik efter man läst till statsvetare, men finns det jobb inom politiken som folkhälsovetare (t.ex landstingspolitik eller kommunalpolitik)?

    Tack på förhand! :)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej David,
    att det är lite olika behörighetskrav till samma eller liknande utbilndingar - kan hända. Det beror på att varje högskola och universitet i Sverige får själva bestämma rätt mycket. Och behörighetskraven kan förändras över tid - också; det är inte "hugget i sten".
    Om du idag är 16 år, är det lite för tidigt att i detalj bestämma exakt vilken utbildning du vill söka efter gymnasiet (detta bl.a för att utbildningsutbud kan förändras...).
    Även nya yrken skapas och gamla - försvinner.
    Det är svårt att i detalj bestämma på några års framförhållning...

    Vill man syssla med politik, är det bra att gå med i ngt parti.
    Annars så kan man satsa på administration/förvaltning.
    Oavsett vilket, så är det bra att på gymnasiet läsa så mycket inom Samhällsvetenskap, som möjligt. Det är också bra att läsa mycket engelska, mycket språk (flera språk) och engagera sig i samhällsprojekt utanför skolan.