Ella
    Jag gick en fullständig 3 årig gymnasieprogram i samhällsvetenskap men utan ett examen. Jag var en duktig elev med väldigt bra betyg men pga hälsoskäl klarade inte av tredje året in på gymnasiet.

    Jag testade läsa upp två gymnasiekurser på halvdistans på komvux men det var för intensivt och svårt att få den hjälp jag behövde då det som sagt gick fort och krävdes en hel del eget ansvar från mig. Jag funderar nu på om folkhögskola kanske skulle vara ett annat alternativ för mig, men vet inte om det är ett bra val senare när det kommer till att söka in till högskola? Kommer mina gymnasiebetyg inte spela någon roll alls? Hur funkar det?

    Jag gick ut med 3 F i svenska 3, historia 1b och engelska 7. Jag valde bort de "nya" kurserna i trean.

    Jag vet inte vad jag ska göra, jag mår lite bättre nu och vill verkligen ta igen mina studier för o bli behörig till högskolestudier men samtidigt vet jag och känner så att jag är i stort behov av studiehjälp och kan inte klara av studier på eget ansvar för det blir mentalt påfrestande för mig och stressigt. Men samtidigt är det få kurser jag har kvar att läsa upp, och jag vet inte om Komvux kan erbjuda ungefärlig samma undervisning som en folkhögskola ger för då hade jag utan tvekan valt komvux. Låter kanske dumt men jag hoppas ni förstår vad jag menar.

    Jag behöver bara en smart vägledning. Jag frågar därför er vad ni hade tyckt var bäst för mig till hänsyn över min situation.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Ella,

    det finns ca 150-160 folkhögskolor i Sverige och varje folkhögskola är mer eller mindre unik vad gäller profiler, vilken pedagogik de satstar på och miljö, ex. kan de finnas långt utanför städerna och erbjuda Internat /bo på skolan/. vissa folkhögskolor har kristna profiler, andra - estetiska, tredje - har betoning på språk eller hantverk.

    Varje folkhögskola är som ett "eget litet företag" och det går förhoppningsvis hitta några som skulle passa dig mycke bra. Folkhögskolorna har en gemensam info-tjänst >> som du kan vända dig till, när du söker efter en passande folkhögskola.

    Ang. betyg
    Folkhögskolorna ger OMDÖME. Dina tidigare gymnasiala betyg kan, formellt sett ej tas in i omdöme, men du kan ju Kunskaper som du kommer att bygga på och så tittar personal på folkhögskola på vilka betyg du tidigare har fått och tar hänsyn till dem.

    Du kan gott söka både till folkhögkolorna /flera olika/ och till komvux. Får du studieplatser på flera ställen, kan du välja sen, när det närmar sig studiernas början.

    Liselotte