Emma
    Hej, jag läste Samhällsprogrammet i gymnasiet men fick F i flera ämnen då jag varit borta/inte mått bra de två sista åren, och nu behöver jag läsa upp betygen igen och vill ha fullständigt gymnasiebetyg så jag kan plugga vidare på högskola/universitet.
    Jag tänkte på att söka till allmän kurs på folkhögskola men verkar vara för sent ute nu då de flesta skolorna startar HT 2019 förutom distans vilket jag helst inte vill läsa.
    Pratade lite med en SYV i min kommun men jag förstår inte riktigt vad jag borde läsa då hon sa att en allmän kurs på folkhögskolan går på omdöme och att jag inte behöver läsa upp på komvux för poängen?
    Jag vill bli klar så snart jag kan. Borde jag läsa upp allt på komvux eller kombinera komvux + folkhögskola eller bara vänta på folkhögskolan?
    Tack!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,
    omdöme från folkhögksola och betyg från gymnasiet eller från komvux går ej att "sammanföra".
    Det är olika skolformer.
    Folkhögskolorna sätter inte betyg. De ger i slutet av studier på en allmän kurs OMDÖME om grundläggande behörighet med en enda "siffra" (4.0 är högsta möjliga). Med den siffran konkurrerar man i BF-urvalsgruppen, när man söker till högskolestudier.

    *******
    Det är konkurrens om studieplatser både på folkhögskolorna och på komvux. Om du vill bli klar så fort som möjligt, bör du också Börja så fort som möjligt; sök därför överallt. Börja där du kommer in snabbast. Det går att byta sen från komvux till folkhögskola (du tar med dig Kunskaperna och kan bli klar snabbare: allmän kurs på folkhögskola går på 3 läsår, men om du har förkunskaper, kan du bli klar snabbare).
    *******
    Jag vet inte om studier på Komvux eller på en folkhögskola skulle passa dig bättre. Försök ta reda på så mycket du kan om studier i båda skolformerna; folkhögskolorna bjuder på Öppna hus, ibland... be annars att få göra ett Studiebesök; prata med folk som läser på folkhögskolornas allmänna kurser och som läser på komvux... Men eftersom det ej kan garanteras att komma in varken sig på komvux eller på en folkhögskola, är mitt råd att du söker överallt där det är möjligt att söka - och ser sedan om du får valmöjlighet ang. studieplats.

    Länktips
    framtid.se/studier/komvux
    framtid.se/studier/folkhogskola

    Vänligen
    Julia syv

    • :

      Hej Julia! Tack för svaret, det klarar upp mycket med saken om folkhögskola vs komvux. Hon på kommunen sa att om jag läste upp vissa av ämnena på komvux så skulle jag inte behöva läsa dem som jag redan avklarat på folkhögskolan och kunde kanske fråga dem på skolan om jag kunde lägga till och studera något annat som ger mer meritpoäng? T.ex klarade jag redan engelska 5,6 och 7, kan jag då läsa mer moderna språk på komvux istället för mer meritpoäng?