Emma
    Jag har gått samhälle men ska på högskolan läsa biologi istället. (Vill börja läsa hösten 2018). Därför behöver jag dem ämnena som ingår i ett naturvetenskapligt basår. Problemet är att jag vill gå i Göteborg men det är för höga intagningspoäng på deras basår för mig.
    Därför undrar jag ifall jag kan göra något av följande:

    1. Gå på folkhögskola i Göteborg och läsa dem ämnena jag behöver och sedan året efter söka in på Göteborgs universitet? Kan man fortfarande ta studielån isåfall?

    2. Jag kommer in på Växjös basår så jag funderar även på att gå där 1 år och därefter (år 2019) söka in till Göteborg. Vet att jag inte blir garanterad någon plats hos dem men man skulle kunna göra såhär va?

    3. Kan man läsa kurserna fristående på Göteborgs universitet? Dvs att jag läser biologi, fysik, kemi och matematik som ingår i basåret var för sig. Tänkte att man kanske kan söka in till kurserna enskilt/fristående istället för att söka in på ett basår.

    Hoppas något av sätten fungerar så jag kan studera i Göteborg, vilket är min dröm!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Dina förslag nr 1&2 är ok. Däremot tror inte jag att kurser inom basåret ges som fristående.

    • : Kan man läsa dem fristående på komux?
    • Julia : De kurserna brukar erbjudas på komvux. Du söker till komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Du kan söka till komvux, till flera olika folkhögskolor och till basåren samtidigt. Sedan ser du var du kom in. Kommer du in på flera ställen, kan du välja sen.
    • : okej tack så mycket för hjälpen!
    • Julia : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer