Gunilla
    Hej!
    Jag skulle vilja fråga om ni har någon erfarenhet av Folkhögskoleansökningar (med Högskoleprovet inräknat) och chansen till intag när det handlar om Juristprogrammet?
    Vi har en elev på IM-språk som absolut vill gå på Folkhögskolan och läsa in behörigheten (+ de särskilda behörigheterna), och jag är helt utan erfarenhet om chansen till att bli antagen på högskolan, framför allt när det gäller Juristprogrammet. Med vänlig hälsning/Gunilla

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej GuniIIa!

    Högsoleprovet är separat från betyg. Om man har ett giltigt resultat av HP (och HP resultat gäller i 5 år framåt), konkurrerar man även i HP-urvalsgruppen och det spelar ingen roll var man fick sin Behörighet: på gymnasiet eller på en Folkhögskolan.

    Det är bra att börja göra HP så fort man kan och göra några ggr, då resultat brukar höjas till fjärde eller femte gången man gör HP (även om man inte tränar mellan HP-tillfällena).

    ***

    Nu till Studier på en Folkhögskola - man kan bli behörig till juristprogrammet. Man behöver i så fall Omdöme från Folkhögskola där det står att man har

    1. Grundläggnade behörighet till högskolestudier

    och

    2. Särskild behörighet i Historia 1b och Samhällskunskap 1b (som är kurser som specifikt krävs för just Juristprogrammet).

    Eftersom konkurrensen är hårt till Juristprogrammet, bör man sikta på det högsta Omdöme som man kan få på en folkhögskola (och det är 4.0). Men, oavsett hur högt omdöme man får på en folkhögskola, i fall man blir Behörig - kan man komma in i HP-urvalsgruppen.

    Jag vill också tipsa om Utvidgad Juridisk Introkurs>>

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Tips på sidor med bra info:

    Om ditt mål är att bli behörig till högskola>>

    Om du planerar göra HögskoIeprovet>>

    Tips om Studieteknik>>

    Info om "juridiska" yrken: det finns fIera yrken förutom Jurist>> där man behöver ha kunskaper i juridik, se några exempel - Paralegal>>

    Upphandlare>>

    Bygglovshandläggare>>