Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Anton;

    har man omdöme om Grundläggande behörighet från en folkhögskola, prövas man i BF-urvalsgruppen och konkurrerar i den urvalsgruppen mot andra som också har omdöme från en folkhögskola.

    Problemet här att antal sökande som har högsta omdöme (4.0) brukar vara fler än studieplatser reserverade för den gruppen och urval på andra kriterier måste göras (urval kan då göras på resultatet av högskoleprovet eller så kan utlottning tas i bruk).

    Exakt hur urval sker till varje lärosäte borde man kunna läsa om på lärosätets hemsida; annars kan man kontakta Antagning.se och fråga om det. Tel.nr till Antagning.se är 0771-550720 och telefontid på vardagar kl.9 till kl.16.

    Hälsningar
    Mikael syv