Evelina
    Hej, jag vill gå fordon och transportprogrammet med inriktning transport någonstans i Göteborg eller i närheten av Göteborg. Jag undrar vilka skolor som har den inriktningen och ifall B och C körkort ingår i själva gymnasieutbildningen?
    • SYV-besökare : Du kan ringa till läraren Torbjörn 0706164913 som kan berätta mer om Motorbranschens gymnasium och deras Transport-utbildningar och så kan du kanske gå se på skolan (Studiebesök).

    2 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Evelina,

    angående om "B-och C-körkort INGÅR" så är det så att elever får undervisning i kurserna som kan leda till att man får körkort i Både B och C klasser.
    Inför årskurs 2 får man på FT/transport välja inriktning Buss (D-körkort) eller Lastbil (C-körkort) men ibland kan skola endast erbjuda en av de inriktningar; ex. Motorbranschens tekniska gymnasium erbjuder just nu inte buss.
    Visste du att...? ingångslön för lastbilsförare är i Sverige idag ca 26.000 kr/månad.
    Och det är ca 20% av de som läser för att bli lastbilschaufförer - tjejer.

    Vänligen
    SYV