Laura
    Hej,
    Jag går i Fredrika Bremer gymnasiet i Haninge på fordonslinjen som lärling dvs jag har APL 3 gånger i veckan (tunga sidan med lastbilar). Innan jag började på fordon hoppade jag från Vård och Omsorg till Barn och fritid, så jag har alltså gått om 1 år. Skulle egentligen ta studenten i sommaren som kommer men istället så tar jag den 2019.
    Nu på senaste tiden har jag märkt att jag har tappat intresset totalt på den linjen jag går på, jag orkar knappt gå till min APL.
    Jag har alltid varit inne i ekonomi spåret som min mamma håller på med. Jag följer min mammas arbete och ibland så kan jag hjälpa henne med redovisning m.m.. Har även haft sommarjobb som ekonomi assistent två gånger. Samtidigt känner jag att jag inte har någon lust att söka om IGEN, det kommer sluta med att jag gått i gymnasiet totalt ca 6 år (?!) och eftersom att jag fyller 19år i Januari och då har jag ett år kvar av gymnasiet vilket får det kännas lite onödigt att söka igen.

    Ett till problem är att jag vill plugga i USA efter gymnasiet. Drömmen vore Harvard, Stanford eller Yale. Jag siktar högt med mina drömmar för att han något att sträva till. Jag har sökt runt lite på Gymnasieguiden och den rätta programmet vore ''INTERNATIONAL BACCALAUREATE DIPLOMA'' om inte jag läst fel.

    Men för att komma in i en bra University så måste man ha bra poäng m.m dvs det jag inte direkt kommer få av fordonsprogrammet. Jag har valt till högskolepaketet vilket gör att jag läser Svenska 2 nu och Engelska6 när jag börjar sommarterminen i 3an. Jag måste lägga till kurser som t.ex matte 2 och 3 troligtvis.
    Jag känner personligen att jag inte har någon lust med den linjen jag går på nu. Varken mina föräldrar vet något om att jag är så trött på skolan som jag är just nu eller mina lärare.
    Jag har bokat tid hos skolans SYV så jag ska kunna prata om det här också men vill ha flera svar än ett för att sedan kunna jämföra och bolla med olika tankar.

    Vad ska jag göra? Ska jag läsa klart linjen som jag inte kommer ha någon nytta av i framtiden eller ska jag t.ex hoppa av och läsa alla ämnen jag behöver i Komvux eller kommer det sänka min ''värdighet'' för att komma in på en bra University pga jag hoppat av gymnasiet?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Laura,

    bra att du bokade tid hos SYV på din skola!
    Bra också att du sätter höga mål som du vill sträva efter.

    Ang. IB-programmet, https://www.gymnasieguiden.se/program/IB - varför det rekommenderas inför studier utomlands, är av flera olika anledningar;
    1. undervisning på IB är på engelska;

    2. IB-programmet innehåller kurser som förbereder till de flesta utbildningar på Universitetsnivå runt om i världen;

    3. IB-programmet finns i de flesta länder och är känt hos Universiteten;

    4. personal på svenska IB-skolor är välbekanta med utbildningar på de olika universiteten i olika länder och kan på ett bra sätt hjälpa till med info om t.ex hur man söker; vad man behöver tänka på mm.

    5. som elev på IB, kommer du att ha klasskamrater som också har som mål att läsa på ett Universitet utomlands /i alla fall några/ - så ni kan hjälpas åt, bolla idéer med varandra mm.

    Ang. läsa på komvux. Du skriver att du fyller 19 år i januari 2018. Om du hoppar av gymnasiet, kommer du att kunna börja läsa på komvux tidigast från 1 juli 2019; detta pga man kan bli antagen till en komvux kurs från 1 juli, som tidigast, det kalenderåret som man fyller 20 år, alternativt om man har "genomgått ett 3-årigt gymnasieprogram", vilket du inte kommer att ha gjort, om du hoppar av gymnasiet under åk2.
    Om du hoppar av gymnasiet, vad ska du göra i 1,5 år?

    Ännu ett alternativ för dig är att söka till en folkhögskola, till en allmän linje. Det är en 3 årig utbildning men med vissa förkunskaper, som du har, kan du klara av den utbildningen snabbare, t.ex på 2 år, men folkhögskolorna tar in mycket ogärna mitt i läsåret; troligtvis behöver du söka till folkhögskola till hösten 2018 och om du kommer in, kan du bli klar - förhoppningsvis - till sommaren 2020.
    Du blir klar med gymnasiet på din nuvarande utbildning till sommaren 2019, om jag har på rätt sätt förstått din situation.

    Det är olyckligt att du har bytt flera ggr, kan man tänka sig - men å andra sidan, har du nu mer erfarenhet av att läsa på olika program än de flesta andra elever. Det ger livserfarenhet.
    Du skriver att det känns "onödigt" att läsa en utbildning som du inte kommer att ha nytta av men jag håller inte riktigt med.
    För det första, så ger all utbildning och praktik på arbetsplatser, oavsett vad det är för en arbetsplats, Erfarenhet.
    För det andra så är många kurser exakt desamma på alla de olika gymnasieprogram, ex. svenska 1, 2 och 3 och engelska 5 och 6 är ju samma kurser, oavsett om man läser dem på FT eller på VO eller på NA.
    Däremot är kurser på IB annorlunda - då de följer ett annat, internationellt upplägg. IB-programmet är egentligen ett 2-årigt program. Du kan kontakta IB-skolorna och fråga om du redan nu kan hoppa in i åk1, pre-IB, t.ex...
    Det finns ca 30 IB-gymnasieskolor i Sverige, se https://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=17&profession=&variant=&sport=&county=&municipality_id=&order=default

    Vänligen

    Julia syv

    • : Om jag skulle söka om IGEN men till IB, har jag då 2år eller 3år att läsa på det gymnasiet?
    • Julia : om du söker via gymnasieantagningen då konkurrerar du med dina betyg från grundskolan om plats på pre - IB, förberedande år inför IB, IB är egentligen ett två-årigt program. Du förlorar inget om du lägger in en ansökan via gymnasieantagningen. Helt oavsett den ansökan kan du själv kontakta den eller de IB-gymnasieskolorna som du är intresserad och fråga om de kan ta in dig "förbi" vanlig gymnasieantagning, pga du redan har vissa avklarade kurser inom gymnasiet. Har de ledig plats, kan de överväga att ta in dig. Lycka till! :9