Felicia

    Hej! jag läser andra terminen på beteendevetarprogrammet i Västerås. Min tanke är att jag vill jobba med rekrytering, personal och organisation och allt det som en personalvetare gör egentligen. Jag började läsa beteendevetarutbildningen då det låg närmast för att slippa flytta. Men nu börjar jag bli osäker på om jag skulle ha valt personalvetarutbildningen i ex. Örobro för att kunna jobba med detta i framtiden. Är det sant som jag tänker att jag kanske borde byta utbildning eller ska jag fortsätta på beteendevatrutbildningen och läsa till kurser? Vilka i så fall för att kunna jobba med det som en personalvetare gör?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Felicia,
    då yrken inom ditt område inte är "reglerade" och arbetsgivare bestämmer fritt vem som får anställning, är det rätt svårt att ge klara besked, för att arbetsgivare kan tänka olika.
    Det vi fick höra från de sakkunniga är att personalvetare behöver kunskaper i Arbetsrätt, Konflikthantering och Ekonomi; för övrigt så är det väldigt olika vad arbetsgivare kan önska sig för utbildning och tidigare arbetslivserfarenhet hos de sökande; ibland krävs det körkort, vissa språkkunskaper t.ex om företaget har samarbete från utlandet... även praktisk erfarenhet av att arbeta "på golvet" inom rätt bransch, kan ha stor betydelse vid anställning.
    Svårt att få första jobbet inom den branschen. Sedan beror det på hur flexibel man är - om man kan tänka sig flytta, eller jobba med diverse olika saker: ex. kan personalvetare på vissa företag göra "allt" - från utbetalning av löner, till hantering av avtal och rekrytering av personal (alltså en och samma person gör alla de olika saker...). För att kunna betala ut löner behöver man kunskaper i lönesystem och det finns många Olika. Då krävs det att man kan lära sig nya saker och är beredd att även göra en del mindre-kvalificerade arbetsuppgifter...
    Jag kan inte bestämma vad du ska göra, men jag ser ingen större anledning för dig att avbryta den pågående utbildningen; du kan t.ex söka till ett nytt program och om du kommer in, kan du i så fall bestämma dig om du ska byta utbildning eller tacka Nej till en ny utbildningsplats.

    Vänligen
    ANNA