Hej Jasmin,
    börja med att kika på yrkesbeskrivningen "Fotograf" på Framtid.se

    Och det finns också yrken där man är fotograf men också skribent, samtidigt, t.ex Multijournalist > (som delvis eller vid behov även är fotograf) samt  "underyrken" som t.ex Filmfotograf >
    Om utbildningar - allmänt gäller:
    utbildningsutbud förändras; det kan tillkomma nya utbildningar och de nuvarande kanske inte erbjuds om ett par år...
    T.ex kommer nya yrkeshögskoleutbildningar beviljas under januari 2020 och då ska man under februari 2020 kunna se även de nya yrkeshögskoleutbildningar på www.yhguiden.se

    För övrigt gäller:
    utbildningar där fotografi ingår som huvudämne eller som "bi-ämne" kan finnas på högskolor-universitet, på folkhögskolorna, på yrkeshögskolorna, inom KKU och hos privata utbildningsanordnare.
    Högskolornas-universiteternas (i Sverige) gemensam hemsida är www.studera.nu - där kan man söka fram listor på olika utbildningar på högskolenivå.

    Utbildningar där fotografi ingår, kanske inte alltid heter just "fotograf"; de kan t.ex heta "Bildjournalist" eller ha långa namn som t.ex computer-graphics-design-produktvisualisering

    Hur ska man klara sig ekonomiskt under utbildningstiden?
    Många svenska utbildningar ger rätt till Studiemedel. Info om studiemedel finns på www.csn.se CSN _ är en förkortning för Centrala Studiestöds Nämnd.
    Även vissa utbildningar utomlands (utanför Sverige) kan ge rätt till studiemedel. Studiemedel består av Bidragsdel- och Lånedel. Låna är frivilligt; man kan också låna mindre än max lånebelopp. Det går bra att endast ansöka om Bidragsdelen (som man inte behöver betala tillbaka, om man genomför hela den utbildningen för vilken man fick studiemedel beviljat).
    Utbildningar som ger rätt till studiemedel brukar kallas för "studiemedelsberättigade" utbildningar.

    Om man vill gå en utbildning som inte ger rätt till studiemedel (alltså utbildning som inte är "studiemedelsberättigad"): skola kan erbjuda möjlighet att ta ett förmånligt lån; annars så jobbar man samtidigt som man studerar eller så jobbar man först och sparar pengar så att man sedan har råd att studera. Om man har tur så kan familjen hjälpa till (det finns exempel när föräldrarna och övriga familjen försörjer de studerande - men det är mycket individuellt vilka möjligheter som finns i olika familjer).

    Du frågar också vad som krävs för att komma in på utbildningar till fotograf?
    En ganska svår fråga - för att utbildningar finns inom olika skolformer. Svar på den frågan kan bli väldigt lång.
    Om utbildningen ligger på högskolenivå - då måste man alltid ha Grundläggande behörighet, som i ditt fall blir lika med Examensbevis från gymnasiet med godkända betyg i svenska 2,3 och engelska 6; sedan är det vanligt att man gör Arbetsprover (skickar in tagna bilder).
    Om utbildningen är på en yrkeshögskola - görs det en "sammantagen bedömning" av tidigare utbildning och arbetslivserfarenhet + arbetsprover och även intervju kan ingå...
    folkhögskolorna kan fotoutbildningar ligga på gymnasial nivå och då är det Grundskolekompetens som krävs + kan sedan också krävas att uppvisa sina bilder eller på annat sätt bekräfta att man kan bli duktig inom fotografi.