Erica
    Hej! Jag har just börjat läsa ett kurs paket på komvux. Jag har snart klarat första kursen och jag frågade min lärare idag vilket betyg jag ungefär skulle få och hon sa att jag uppfyllde alla kriterier för ett A men hon sätter inte A på första kursen så jag kommer få ett B.
    Min fråga är om detta ens är okej och vad jag kan göra? Jag vill ju få det betyg jag förtjänar och inte ett lägre pga det är första kursen jag läser?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Erica,
    SYV har inte kompetens inom betygssättningen. Och det är Rektor som är ytterst ansvarig på varje skola.
    Personligen så skulle jag inte tycka det var OK om jag fick ett sådant svar.
    Du kan ringa till Skolverkets upplysningstjänst - tel.nr 08-52733200 och samråda med dem; du kan också prata med rektor på komvux. Det är, som sagt, rektorn som är ytterst ansvarig. Men du kan också vänta och se vad du får för betyg; om du uppfyller alla kriterier för A, borde du få A-betyg.
    vänligen
    ANNA