Help

    Hej! Går på samhällsvetenskap i gymnasiet och tänkte ta basår (natur), vad menas med en reservplats? Behöver man inte konkurrera efter basåret så länge man är behörig? Kan du lite mer detaljerat förklara hur det går till att ha reservplats Stort tack Mvh

    • Milla : Menar du Reservplats eller Platsgaranti?
    • Milla : Du tänker kanske "reserverad plats" alltså platsgaranti? RESERV är i Sverige att man är bedömd som behörig och kan eventuellt komma in, om någon som är antagen tackar Nej till sin plats.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    vill du läsa naturvetenskapligt basår - för att få natur.vet.behörighet?

    RESERV ställs alla sökande till, som är Behöriga men som inte kom in pga de förlorade i konkurrensen; från RESERV kan man bli kallad in - i fall någon som är Antagen tackar nej till sin plats. Det kan inte ges någon garanti på att kunna komma in från RESERV.

    Platsgaranti
    Varje svensk högskola och universitet kan välja att erbjuda (eller inte erbjuda Platsgaranti) på någon av sina utbildningar. På de populära utbildningar med många sökande med höga betyg brukar inte någon platsgaranti erbjudas.
    Platsgaranti brukar erbjudas på "någon" av utbildningar - alltså de som med godkända resultat avslutar basåret kan få komma in på "någon" utbildning, ej den utb., som de själva vill men en utbildning där det är få sökande... Att få platsgaranti till populära utbildningar som t.ex läkar-, tandläkar-, apotekar- eller civilintejörprogrammet i Industriell ekonomi - förekommer inte. I alla fall har vi aldrig tidigare sett det hända... info bör finnas på lärosätets hemsida och så kan man kontakta det aktuella lärosäte och fråga.

    Studie- och yrkesvägledare