Melker
    Hej Syv!

    Jag går tredje året på Polhem och har godkänt i Historia 2 men tack vare att jag bytte gymnasie så måste jag nu läsa Historia 1b som jag ej hade på min tidigare skola.

    Min fråga är, om jag inte blir godkänd i Historia 1b kan jag fortfarande få examen tack vare godkända betyg i Historia 2?

    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Melker,
    Det går att med F betyg i Historia 1b få ut examensbevis. Dock kommer F betyget dra ner ditt jämförelsetal rätt mycket. Skillnaden mellan E och F är ca 0.4
    och är densamma som mellan E och A betyg.
    Att du har eller inte har betyg i Historia 2 har inte med saken att göra.
    Historia 1b är en obligatorisk kurs och utan betyg i den kan du inte ta ut examensbevis.

    Tips! om du inte hinner bli klar med historia 1b till "studenten" kanske kan rektor ansöka om möjlighet för dig till "förlängd studiegång" så att du kan på din gymnasieskola få betyg i his 1b "till hösten".
    Ett annat alternativ är att om du får ut Studiebevis, som inte ger behörighet till högskolestudier, att du läser his 1b på komvux och tar sedan ut examensbevis från komvux.
    På komvux kommer du dock "förlora" betyget i idrott och hälsa 1 /för att den kursen får ej ingå i exambevis från komvux/.
    På komvux kan det dock räcka med att ha betyg i en liten historia-kurs - his 1a1 /hälften så stor som his 1b/.
    Men vi hoppas du får godkänt betyg i his 1b innan "studenten" och går ut med examensbevis utan F-betyg i beviset.
    Vänligen
    ANNA