Alexander

    Hej! Jag har en fråga angående meritvärdesuträkning. Jag har ett slutbetyg från år 2009 med 2450 godkända poäng. Nu har jag kompletterat den enda kursen på 50p som jag inte fick godkänt i på komvux. Så nu har jag 2500 poäng.

    Min fråga gäller alltså hur man räknar meritpoäng i den nya uträkningen om jag läser något mer på komvux alternativt gör en prövning i Matematik och Moderna Språk. Du som har kompletterat Du räknar på samma sätt med kompletteringarna. Börja med att lägga till behörighetskompletteringarna, sedan utbyteskompletteringar och sist tilläggskompletteringarna. När du byter ut en kurs, tänk på att inte räkna med den två gånger, utan att verkligen byta ut betygsvärdet. Har du kompletterat med en ny kurs som får bytas ut mot en gammal måste du byta ut kurspoängen också. Som jag förstår det innebär det ovanstående alltså att en meritpoängskomplettering=tilläggskomplettering=måste bytas ut mot en annan/andra kurser i mitt gamla slubetyg, ersätta även de gamla poängen med de nya och återigen dela på 2500. Jag förutsätter nu att jag får högsta betyg i de meritpoängskurser som jag läser i framtiden. "Meritpoängskomplettering innebär att en sökande, efter avslutade gymnasiestudier, kompletterar med betyg i en kurs som ger meritpoäng. För sökande med gymnasieexamen som kompletterar med en kurs för meritpoäng räknas betyget i kursen med i jämförelsetalet."- Med andra ord läggs byts kursen i t.ex. moderna språk ut mot andra kurser med lägre betyg i det gamla slutbetyget. Detta höjer alltså snittet men absolut inte lika mycket som om poängen bara hade lagts till de ursprungliga betyget utan att plocka bort något och delat på 2500. Förstår jag det rätt nu? Mvh Alex

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alex!
    jag vill börja med att skriva att du behöver Inte själv räkna; om du gör ansökan till högskola/universitet i Sverige, kommer Antagning.se räkna fram ditt meritvärde och det den uträckningen, dvs den som Antagning.se gör, som gäller - oavsett vad du eller vi , eller någon annan räknar fram.
    Reglerna står på antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Slutbetyg-fore-2010 ,men hur man tolkar och applicerar reglerna är det upp till Antagning.se

    Om en plats på högskola i Sverige konkurrerar man med MERITVÄRDE, som är Summan av JÄMFÖRELSETALET och Meritpoäng.
    Det är inte obligatoriskt att ha Meritpoäng, har man inga meritpoäng blir Jämföresletal = Meritvärde.
    Jämförelsetalet är = snittbetyget.

    Det är rätt krångligt att räkna fram rätt meritvärde. Dessutom beror också det på vad Särskild behörighet är till den högskoleutbildning som du söker till.
    Med exakt samma betyg kan meritvärde bli Olika.
    Ex. om man söker till juristprogrammet där matte inte krävs
    Och till psykologprogrammet där matte 2 /gammal kurs Matte B/ krävs
    eller till fastighetsmäklarprogrammet , där matte 3 /gammal kurs Matte C/ krävs
    eller till civilingenjörsprogrammet , där matte 4 /gammal kurs Matte D/ krävs.... utan att ha dina betyg framför sig är det omöjligt att ge en begriplig instruktion på hur du ska räkna.
    Och du behöver inte räkna... för att det kommer ändå inte spela roll vad du eller vi räknar fram.
    Antagning.se räknar in de betyg som krävs + av de betyg som Kan räknas in, räknar de endast de betygen som kommer höja ditt meritvärde; därför råder vi se till att Antagning.se har tillgång till alla dina betyg. Det finns ingen som helst anledning att dölja några betyg för Antagning.se

    • : Ja alltså jag förstår att meritvärdet och meritpoängen ändras om man söker till olika utbildningar,
    • :

      Men om man läser in kurser med meritpoäng, räknas dessa poäng även med i meritvärdet? och isåfall hur räknar man ut det ifall om man skulle söka en utbildning som enbart kräver grundläggande behörighet i mitt fall. Vilken summa ska jag dela med det nya meritvärdet med? 2500 eller 2600?

      exempel : jag har 2500 poäng, säg att jag läser matematik 4 på 100 poäng. Detta krävs inte för en utbildning jag vill läsa, men ger meritpoäng. Höjer detta betyg mitt totala meritvärde också om jag får ett högre betyg än de befintliga 100poängen i kurser som jag fått enbart G i mitt slutbetyg? Ersätts dessa på detta sätt eller ej?

    • :

      Jag pratar inte om att dölja några betyg från antagning.se, jag vill ju bara veta om det är värt att läsa in en kurs, matte 4, som ger mig ett halvt meritpoäng. Jag gör det bara om det höjer mitt totala meritVÄRDE.

      Matematik 3 är det krav som utbildningen har. matematik 4 ger mig således 0,5 meritpoäng.

    • : höjer det alltså även mitt JÄMFÖRELSETAL att läsa kursen?
    • : och jag förstår att jag isåfall söker i en annan urvalsgrupp BII med det nya jämförelsetalet samtidigt som jag söker in till BI med mitt ursprungliga slutbetyg
    • Anna : Du "går" enligt de "gamla" reglerna och det borde vara så att oavsett om det är E eller högre betyg i matematik 4, så får du + 0.5 i merit (men inte om du redan har max i merit, som är 2,5). F betyg ger inte meritpoäng. E betyget och högre betyg i matte 4 kommer, alltså, ge dig samma merithöjning + 0.5 och begyget i matte 4 borde INTE räknas in i ditt jämförelsetal. ... OBS! för de som har eller läser mot Examensbevis (från avgångsåret 2014 på gymnasiet) är reglerna annorlunda.
    • Anna :

      Men det finns ju ändå ingen anledning att avsiktligt få lägre betyg, än du kan få. Försök skaffa dig så bra kunskaper och då "följer" betyget med... Det är alltid bra att kunna mer matte, oavsett vilken utbildning man söker eller vad man jobbar med. :)

    Läs alla kommentarer