filip
    Jag har nu fått tillbaka mitt resultat ifrån exams och är underkänd i fysik HL och matte SL. Jag har redan gått om ett år inom IB för att höja betygen i dessa två ämnen men inte lyckats. Jag känner inte att det är möjligt för min del att höja dessa två betyg, och undrar hur jag nu ska göra.

    Jag har efter att inte ha haft en aning om det tidigare nu på egen hand lyckats hitta att endast mina betyg från första året (PreDP) kan räknas inom det svenska systemet, och är därför osäker på hur jag nu ska göra. Är det möjligt att söka till komvux och komplettera det jag behöver, och i så fall, kan jag göra det innan nästa sommar med hjälp av prövningar?

    Det jag behöver utöver grundläggande behörighet är matte 3b/3c. Har ett betyg i matte 1c från första året.

    Det jag har i nuläget är alltså betyg från första året i gymnasiet och ett högskoleprov med resultat 1.6.

    Ska jag söka till komvux eller försöka byta till en annan linje på skolan där jag går nu? Vilket går snabbast? finns det andra alternativ jag inte har tänkt över?

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Filip!

    Det är många frågor som du ställer och för att jag ska kunna svara skulle jag behöva lite mer information.
    Jag skulle rekommendera dig att prata med din studie- och yrkesvägledare på skolan.
    Du kan också höra av dig till komvux i din kommun, så kan Komvux hjälpa dig att lägga upp en studieplan. Det låter inte som någon bra idé att gå ett år till på IB om du är säker på att du inte kommer att klara kurserna där. Då är det bättre att föröska lösa det på ett annat sätt.
    Men hör med skolan eller komvux för att lägga upp en "studieplan" för att du ska klara ämnena, framförallt matematiken.

    Hälsningar
    Melina, SYV