Adam
    Hej, jag har ett par frågor angående Högskoleingenjör maskinteknik och Civilingenjör maskinteknik

    – Vad är skillnaden på en Högskoleingenjör och en Civilingenjör i Maskinteknik när det kommer till jobb, löner och arbetsuppgifter?

    – Är det stor skillnad på en högskoleingenjör med master och en civilingenjör i Maskinteknik när det kommer till jobbmöjligheter, löner och arbetsuppgifter?

    -Är det en stor skillnad på statusen mellan H.ing och Civ.ing i maskinteknik?

    Tack så mycket för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Adam,

    du är intresserad av att bli ingenjör inom maskinteknik>> och det kommer att ta minst 3 år för dig att bli det om du läser till Högskoleingengör>> och 5 år - om du läser till Civilingenjör>>...

    arbetsmarknaden förändras och ibland snabbt och i en oväntad riktning. Därför kan man inte med stor sannolikhet säga vilken utbildning som snabbare leder till ett "bättre jobb". Vad "bättre jobb" är är också olika för olika människor. Högre lön är det givetvis nästan alla som tycker att är Bra att ha! men högre lön innebär ofta även större anssvar. Och med ansvar kommer också flera krav och mer stress. Så ibland kanske mindre krav och stress är bättre trots lägre lön /för att löneskillnaden spenderar man kanske på läkarbesök och läkemedel i så fall/.

    Det man ofta inte tänker på är "förlorad arbetsinkomst" under studietiden. Jämför 3 år på högskoleingenjörsutbildning och 5 år på civilingenjörsutbildning. De 2 åren som högskoleingengör inte lånar pengar hos CSN och i stället får lön - kanske väger upp den löneskillnaden, ... högre lön som Civilingenjör har, men som också har missat 2 års-lön + har ca 120 000 kr. mer i skuld hos CSN.

    Högskoleingengör ger mer Praktiska uppgifter och Civilingenjör>> mer Teoretiska - som t.ex skapande av ny teknik. Så om du vill "ligga i framkant" och skapa nytt - är det i första hand Civilingenjör du bör sikta på att bli.

    ang. hur lätt eller svårt det blir att få jobb - så är prognosen att Ingenjörer kommer att behövas i stor utsträckning; att alla ingenjörer som vill få jobb kommer att få jobb, men kanske behöver man flytta, eller ta ett vikariat eller jobb på ett företag som man kanske inte väljer i första hand - och speciellt som sitt första jobb. Men är man flexibel då är prognosen att man får jobb. Sedan kan man söka "bättre jobb" när man redan har jobb. Det är nästan alltid lättare att få sitt "drömjobb" när man redan har "något jobb". :)

    Du frågar också om det är stor skillnad på Högskoleing. + master och att bli Civilingenjör... och svaret är att "det beror på"

    1. om du får ut examen som civilingenjör efter master - då är det ingen skillnad;

    2. om du inte får ut examen som civilingenjör utan 2 examina i stället - högskoleing.examen plus examen från masterprogrammet - då är det upp till varje arbetsgivare att bestämma vad de föredrar. Vad varje enskild arbetsgivare kommer att tycka och tänka, är det omöjligt att redogöra för.

    Fördelen med att komma in på Civilingenjör är att du kan efter 3 år hoppa av  - eller fortsätta läsa - du kommer då att ha valmöjlighet ...

    men om du läser till Högskoleingengör och sedan ej kommer in på masterprogrammet (det är ju konkurrens om platserna) - då har du din högskoleingengörsexamen och kan inte komma vidare.