Ena
    Hej!

    Hur kan man som en person som inte har gått genom svenska gymnasieskola, få betyg i svenska 3? Har jag behörig att ansöka om svenska 1, 2,3, även om jag inte har gått i någon alls skola i Sverige?

    http://sahlgrenska.gu.se/utbildning/kompl_utbildning/Kompletterande_utbildning_sjukskoterskor

    Jag syftar på denna utbildning där det står Svenska 3 är ett krav.

    Mvh.

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Ena,
    eftersom utbildning till Sjuksköterska i Sverige ligger på högskolenivå, och när undervisning är PÅ SVENSKA så måste man bland annat ha tillräckliga kunskaper i svenska, alternativt i svenska som andraspråk /SAS/.
    Det finns ett alternativ - man kan göra TiSUS - test i svenska för universitetsstuderande; som allmänt accepteras i stället för betyget i svenska 3 eller i svenska som andraspråk 3.

    Frågan är dock om du redan nu har tillräckliga kunskaper i svenska (eller snarare i svenska som andraspråk) - men det är "motsvarande ämnen" - så det spelar ingen roll vilket av de "språken" du kommer att få betyg i... :)

    Har du inga som helst betyg i svenska idag? I så fall råder jag dig att vända dig till komvux i den kommunen där du är folkbokförd och be att få göra nivåbedömning i svenska som andraspråk; det är en sort test som kommer att visa (på ett ungefär) på vilken nivå i svenska du ligger idag. Du får inget betyg, men du ska få svar på var du kunskapsmässigt befinner dig inom svenska som andraspråk /SAS/ idag. Och itifrån test/nivåbedömning, kan du sedan "tänka vidare" - om du t.ex kan anmäla dig till SAS 3 direkt eller om du först måste läsa svenska på lägre nivå.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Bästa hälsningar och lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare :)