Matilda
    Hej!
    Jag undrar hur det fungerar med att plocka ihop till ett eget program och att sedan få ta en kandidatexamen utifrån de kurser man läst. Jag skulle gärna vilja läsa statsvetenskap, spanska och något mer ämne som jag inte bestämt än och undrar hur jag ska gå till väga? Hur många högskolepoäng måste jag ha i varje ämne för att ta en kandidat? Är det 180 poäng totalt jag behöver samla ihop? Hur går ansökan till att ta kandidaten sen till? Kan jag plocka kurser från olika universitet och sen söka kandidat på det sista jag läser på? Blir det ämne man läser mest poäng i ens "huvudämne"? ?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Matilda!

    Varje svenskt lärosäte (högskola/universitet) kan bestämma (inom vissa ramar) lokalt, på plats, vilka kurser som får eller inte får ingå i kandidatexamen från just deras lärosäte.

    De gemensamma "ramar"/regler är:
    att kandidatexamen bör omfatta 180 hp, motsvarande 3 års studier på högkolenivå på heltid;
    minst hälften av de poängen, dvs minst 90 hp måste vara i "huvudämnet";
    det är endast Avslutade och betygsatta kurser som får ingå
    +
    kandidatkurs måste läsas och också den bli godkänd.
    För övrigt, är det upp till varje lärosäte att bestämma vilka kurser du ska kunna ta in i kandidatexamen. Därför måste du få svar från studievägledare eller utbildningsansvarig på just det aktuella lärosäte. Om du inte vill eller inte kan ta ut Kandidatexamen, kan du i så fall bara uppge vilka kurser du läste och fick godkända betyg i - i din CV och söka jobb "på det". Det kan också gå bra!

    Bästa hälsningar

    Julia