Carola
    Vill studera Marinteknik på YH, men den finns bara i Tumba och jag bor i Umeå och har barn så flyttning är inte några alternativ för mig just nu, men jag har mejlat till dom och frågat om möjlighet att jag får studera på distans. Medan jag väntar på svar från dom så passar jag på och skriva en fråga till er: Om de säger att distans utbildningen går inte att ordnas, så undrar jag hur jag kan göra för att kunna utbilda mig till Marintekniker, kan man pussla ihop utbildning genom olika distansutbildningar, men jag vet att det finns navigator kurs här i Umeå men man blir inte Marinteknik med detta. Jag behöver lite hjälp hur jag ska uppnå mitt mål. Kanske har ni tips eller så ?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Carola,
    vi förväntar oss att det i slutet av januari (den 29-de som det är tänkt nu) 2019 kommer besked om nya /fler/ yrkeshögskoleutbildningar; kan får hoppas att en relevant yh-utbildning blir beviljad och då kommer den att synas bland alla de övriga yh på www.yhguiden.se - mot mitten av februari.
    *********
    Det andra alternativet är att du tar kontakt med personal som jobbar med en yh marintekniker-botkyrka-xenter (vilket du redan har gjort och frågat om distans-möjlighet) men fråga då om tips på hur du på andra sätt kan uppnå samma eller liknande kompetens, än genom deras utbildning.

    Jag tänker också på möjlighet (som kanske kan finnas) att få jobb även utan någon speciell utbildning till just marintekniker: om man tittar på annonser (jobbannonser) står det ibland att man kan få jobb som Marinmekaniker med "andra" kvalifikationer än marinteknisk utbildning: se - nedan - exempel från en aktuell jobbannons
    Krav: - Genuint mekarintresse - Fullgod mekanikerkompetens - Minst 5 års erfarenhet av praktiskt mekaniskt arbete - God fysik - Punktlig - Kan hantera flexibla och oregelbundna arbetstider - God svenska (alternativt något annat skandinaviskt språk) i tal och skrift - God engelska i tal - B-körkort.
    Meriterande: - Mekanisk utbildning - Erfarenhet av mekanisk bearbetning (svarva/fräsa) - Erfarenhet från varv, hamn eller tyngre industri - Truckkort - Tillgång till egen bil.
    *****************
    Det borde också gå att kontakta de arbetsgivare, hos vilka du vill få arbete och fråga vilka kvalifikationer - förutom just utbildning inom marinteknik - som de kan acceptera för att kunna erbjuda dig anställning. Och då är tanken att du lär dig sedan på arbetsplats (lära genom att Göra).
    Och här tänker jag också på ev.möjlighet att titta på möjlighet "arbetspraktik" (för att lära sig som Vuxenlärling - på arbetsplatsen).