Oliver123

    Jag vill uppnå grundbehörighet, jag har godkänt betyg i svenska 3 men inte i svenska 1,2 måste jag läsa båda 1 och 2 eller behöver jag bara läsa svenska 2?

    • Milla : Har du gymnasial utbildning från utlandet? Eller har du 3-årig arbetslivserfarenhet efter det att du fyllt 19 år (på minst halvtid)?
    • Oliver123 : Svar nej till båda frågorna
    • Milla : I så fall behöver du ha godkända betyg i svenska (eller svenska som andraspråk) 1, 2 och 3. Svenska (eller SAS) 1 ingår med godkänt betyg i examensbevis från gymnasieskolan och från komvux och i studieomdöme från en folkhögskola; ngt.av det behöver du ju ha: antingen examensbevis från komvux, från gymnasieskolan eller omdöme om grundläggande behörighet från en folkhögskola (hur ska du annars påvisa att du har Grundläggande behörighet?).
    • Milla : Du skriver i din fråga "grundbehörighet"... jag tolkade det som Grundläggande behörighet till högskolestudier, men jag kanske tolkade fel? Du kanske vill bli behörig till Yrkeshögskola? eller till någon eftergymnasial utbildning som ej ligger på universitetsnivå?
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    jag har i en kommentar till din fråga ställt två frågor och jag behöver veta svar på de frågorna för att kunna svara på din fråga. Mina frågor är:
    Har du gymnasial utbildning från utlandet? Eller har du 3-årig arbetslivserfarenhet efter det att du fyllt 19 år (på minst halvtid)?
    I annat fall behöver jag ge ett mycket långt svar där olika alternativ behandlas... Det är ganska onödigt, det blir jobbigt för dig att läsa svar på det som inte gäller dig. Du måste berätta på vilket sätt du uppnått gymnasiebehörighet, gör det gärna så utförligt du kan.

    Studie- och yrkesvägledare