Anton

    Hej Jag har precis valt gymnasium och jag valde vård och omsorg programmet på tycko Brahe skolan VO-TB-K, Vård- och omsorgsprogrammet / Räddningsmedicin, akut- och barnsjukvård. Min fråga är kan jag bli tandläkare?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Anton,
    på sikt kan du bli Tandläkare; men du blir inte behörig direkt efter gymnasiet att söka till tandläkarprogrammet. Detta pga särskild behörighet till tandläkarprogrammet är godkända betyg i gymnasiala kurser Fysik2, Kemi2, Biologi2 och Matematik4.
    Vård-och omsorgsprogrammet - oavsett vilken gymnasieskola man går på, läser man inte fysik, kemi eller biologi. Inom Matte läser man matematik 1a, som en obligatorisk kurs. Ofta kan man läsa matte 2a och ibland också 3b, som valbara kurser. I något fall kan man läsa matte 4 (om skola kan erbjuda den kursen), men det kommer ändå att fattas dig. betyg i fysik, kemi och biologi. Du får gärna se den Generella Planen för VO >>.

    Komplettering efter gymnasiet kan man hinna göra på ett år - på komvux, på en folkhögskola eller på basåret på högskolenivå. För att därefter kunna söka till tandläkarprogrammen.

    Vänligen
    Julia syv