Daniel SYV

    Hej Ali,

    meritpoängen>> "plussas på" till jämförelsetalet.

    Jämförelsetal + meritpoäng = Meritvärde

    Och antal meritpoäng och även jämförelsetal i vissa fall, kan bero på exakt Vilken utbildning på högskola/universitet man söker (beroende på vilken Särskild behörighet den högskoleutbildning kräver), räknar Antagning.se Meritvärde på nytt till Varje Ny alternativ som du söker på de svenska högskolor/universitet. De uträkningar kan inte göras innan betygen är satta. Om man är OBEHÖRIG, räknar inte Antagning.se på betygen - för att det är ingen idé /därför att högskola och universitet i Sverige tar inte in obehöriga/.

    Däremot yrkeshögskola kan ta in även obehöriga.

    Exempel:
    om någon söket till Civilingenjörsprogrammet i första hand

    - till Tekniskt basår på Chalmers i andra hand

    - till Fastighetsmäklarprogrammet i tredje hand

    och till juristprogrammet i fjärde hand...

    då blir det så här:

    1. om man inte är behörig till Civilingenjörsprogrammet, t.ex man saknar godkänt betyg i matte 4, kommer man inte få ngt. meritvärde på det alternativet, utan man får svar OBEHÖRIG;

    2. till Tekniskt basår på Chalmers accepteras inte några meritpoäng, då blir Jämförelsetal = Meritvärde. Vi säger att man har alla C-betyg och meritvärde blir då 15.0

    3. till Fastighetsmäklarprogrammet får man inte meritpoäng för matte 3, då det betyget krävs för behörighet, och man får kanske endast 1.0 i merit för Engelska 7; då blir MERITVÄRDE till just det alternativet 16.0

    4. Och till juristprogrammet där det inte krävs någon matte för särkild behörighet får man 0,5 i merit för matte 2 och 0.5 i merit för matte 3 - och ihop med 1.0 i merit för eng7 får man 2.0 i merit till just det alternativet; då blir det 15.0 + 2.0 = meritvärde 17.0 till just det alternativet.

    Jämförelsetalet är oftast detsamma, men inte alltid. I fall man har U-kurser /utökade/ i sitt examensbevis, räknas U-kurser i jämförelsetalet ibland; och ibland inte - och det kan påverka jämförelsetalet.

    Sammanfattning;
    Meritvärde räknas ut av Antagning.se för varje alternativ Separat och kan variera från ett alternativ till nästa; Meritvärde räknas endast till de alternativ på högskola, till vilka man är Behörig.

    Hälsningar

    Daniel SYV