ali
    Hej!
    Jag vill läsa till sjuksköterskeprogrammet men jag inte vet vilka ämne måste läsa. Jag har betyg på några kurser och de är svenska1 och2, Ma 1b och 2b , Engliska 5och 6, Naturkunskap 1b, Samhälle 1b, Medicin 1och2, vård och omsorg 1och2, Etik, Hälsopedagogik, psykologi, psykiatri, Specialpedagogik akutsjukvård och modersmål 1,2 och 3. är det behövs att jag läsa t.ex. religion, historia ?
    om jag ska läsa över 2400 poäng då kan de räknas som meritpoäng.?
    Tack förhand

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej ali,

    du behöver få EXAMENSBEVIS. Du behöver också godkända betyg i svenska 3 och naturkunskap 2. I stället för Naturkunskap 2 kan du ha examensbevis från Vård- och omsorgsprogrammet med kurserna Naturkunskap 1a1 (NAKNAK01a1), Hälsopedagogik (HÄLHÄL0), Medicin 1 (MEDMED01) och Etik och människans livsvillkor (MÄNETI0).

    Jag är osäker på om du kommer att få Examensbevis från Vård- och omsorgsprogrammet och därför råder dig läsa en kurs Naturkunskap 2.

    Liselotte

    Jag gissar på att du läser på komvux... i Examensbevis från komvux ingår det 2400 "vanliga poäng" och du vinner ingenting på att ha fler poäng än 2400. Däremot får du meritpoäng för godkända betyg i engelska 7, moderna språk 3 och 4 och/eller för högre kurser i matematik.

    Mina råd till dig är

    1. gör planering av examensbevis med syv på komvux

    2. fundera på att ta in kurser i matematik 1a och 2a (a-spår och inte b - som är lättare att få högre betyg i) - du har redan betyg i matte 1b och 2b och om du har A-betyg i de två mattekurserna, så behöver du inte tänka mer på dem, men om du har lägre betyg än A, fundera på att göra prövningar i matte 1a och 2a och ta in de betygen från prövningar in i ditt examensbevis i stället; prata om det med syv på din komvux

    3. om du har ett annat modersmål än svenska, fundera på om du kan göra prövningar i Moderna språk 3 och 4 - godkända betyg i de två kurserna kommer att ge dig 1,5 i merit

    4. resterande 1.0 i merit (förutom 1.5 i merit för moderna språk 3 och 4) kan du få för eng 7 eller för godkända betyg i matematik 3 och 4. Om du ska läsa eller göra prövning i matematik 3, välj 3b, det är lättare att få högre betyg i 3b än i 3c.

    Alla betyg som du behöver för behörighet - ta in dem inom 2400 poäng. Det är fördelaktigare för dig på det sättet.

    Du får gärna visa mitt svar till syv på komvux i din kommun. Få din planering av examensbevis godkänd av syv på din komvux, är mitt råd.

    Lycka till,

    Liselotte syv