Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Benjamin,
    Akademisk utbildning krävs, dvs att du har studerat matematik och/eller statistik på högskole-/universitetesnivå om man vill kunna jobba som Statistiker i Sverige. Yrket är icke-reglerat, och det är därför varje arbetsgivare som får bestämma vilken utbildning som krävs eller räcker för att kunna få anställning; det är därför extremt svårt att ge svar på exakt vilken eller vilka utbildningar som du behöver gå för att kunna bli Statistiker
    Det som jag definitivt kan svara - att du behöver läsa Matematik och/eller Statistik på högskolenivå, helst kandidatprogrammet i matematik eller mot kandidatexamen med huvudämne "statistik", om det är möjligt. Olika lärosäten kan ge olika svar på din fråga, om du kontaktar dem. Ta och kontakta studievägledare på de institutioner på lärosätena (högskolor-universitet) där matematik eller statistik ges som program eller kurser.
    Du kommer med störst sannolikhet behöva ha godkänt betyg i Matematik 4, för att bli behörig.
    På samhällsvet.programmet på gymnasiet ingår matte upp till matte2; om du inte läst matte 3 som valbar kurs på gymnasiet, behöver du läsa matte 3b och sedan matte 4.
    Du kan redan nu ansöka läsa de kurserna på komvux; om du läser matte 3b och 4 på heltid, läser du i 10 veckor. Det skadar inte att läsa även Matematik 5 och Matematik Specialisering också.

    I jobbannonsen (Trafikverket söker statistiker) står det att de önskar att sökande till tjänsten:
    har högskoleutbildning (240hp) med inriktning mot statistik alternativt annan utbildning och erfarenhet som vi bedömer likvärdigt.
    ***
    240 hp = studier på högskolenivå på heltid i fyra år. T.ex civilekonomprogrammet har samma längd/volym på studierna, 240hp.
    Jag kan tänka mig att om man har kandidatexamen i matematik + ett års studier i statistik-kurserna (på högskolenivå), så är det de kvalifikationer som kan ge jobb som Statistiker; även civilekonom kan få jobb som statistiker, är jag rätt säker på, men kan inte ge ngn garanti.... så länge yrket är icke-reglerat blir det upp till varje arbetsgivare att bestämma. Och olika arbetsgivare kan tänka olika.

    Hälsningar
    Mikael