M.

    Frågan är ska jag välja Teknik eller El? Och vilken inriktning som kan leda till vad jag tycker om?

    Hej! Jag är en elev som läser språkintro och i januari kommer jag söka till gymnasiet. Jag är intresserad av att laga och bygga elapparater samt datorer. Jag har några betyg och resten kommer jag få på slutet av läsåret. Men eftersom våran endast SYV är sjukskriven och ingen vet när hon kommer tillbaka så tänkte jag fråga någon annan som kan hjälpa mig. Jag har läst om att man kan jobba som service och reparatione samt Elektronikreparatöre, men jag förstår inte riktigt vad det innebär. Önskar om du kan förklara. Tack!!

    MvH

    HASSAN

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Mitt förslag är att du läser om olika yrken på WWW.framtid.se -börja med https://www.framtid.se/yrke/tele-och-elektronikreparator

    i många presentationer på framtid.se finns även filmer om yrken.

    Bra om du kan göra studiebesök på arbetsplatserna där du tror du sedan vill jobba. Tråkigt att er SYV är sjukskriven men i så fall är det rektor som måste försöka lösa situationen -genom att anställa en vikarie eller genom att delegera SYV-uppgifter till någon i personalen t.ex till några lärare som får hjälpas åt ... Prata med din klasslärare om möjlighet att göra studiebesök eller kort praktik på en arbetsplats som du är intresserad av.