Joel
    Hej

    Jag gick ut gymnasiet 2012. Hade ett bedrövligt snitt på 12,3 (kommer inte ihåg exakt). Hur som så fick jag 3 otroligt onödiga IG:n i Matematik B, Idrott & Hälsa och Japanska.

    Jag gick Engelska A (VG), B (VG) och Cambridge (MVG). Fick toppbetyg på dessa. Sedan gick jag Spanska Steg 4 och fick VG. Får jag meritpoäng i dessa? Hur mycket då?

    Sedan undrar jag hur jag kan göra för att höja mitt snitt för att kunna komma in på de utbildningar jag är intresserad av. De flesta utbildningar jag sökt har haft ett snitt på 17-19. Vad gör jag? Tycker det är synd att man måste bli svartlistad för evigt inom den akademiska världen, baserat på 3 omogna år på gymnasiet.

    Hur höjer jag snittet för att kunna komma in på min drömutbildning som kräver 17-19?
    • : Antagningsgränser bestämmer inte "någon" på förhand - det visar sig i efterhand... utbud/efterfrågan... nästa gången kan gränsen bli lägre, förhoppningsvis. Och på våren är gränser lägre /överlag/. Om din utbildning börjar på våren - har du tur. Högskoleprovet? :)
    • Milla : Tycker om förslaget på att göra Högskoleprovet. :)
    • : Jo, jo det vet jag Julia. Men med tanke på att de utbildningar jag är intresserade av har haft samma "utbud/efterfråga"-gräns de senaste 5 åren utgår jag från att gränsen ligger runt 17-19 kontra 0,8-1,5 i HP.
    • : Tror jag kommer göra HP...känns mer realistiskt än att tenta av 10 olika ämnen för att höja betyget från G till MVG : )
    • Daniel : Antal platser på utbildningen kan ändras och ibland ganska drastiskt. Ex. antal utbildningsplatser på SYV-programmet i Malmö ändrades från ett år till nästa från 72 st. till 130 st. - och då sjönk antagningsgräns mycket just då... sådant händer också. Omöjligt att veta på förhand.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Joel,

    har du fått Slutbetyg eller Samlat betygsdokument när du slutade på gymnasiet?

    Studie- och yrkesvägledare

    Det är två helt olika situationer och 2 helt olika uppsättningar av regler - beroende på om du fick SLUTBETYG eller Samlat betygsdokument när du slutade på gymnasiet.

    För att konkurrera om plats på högskolenivå kan man göra Högskoleprovet.

    Om jag t.ex håller med dig - om att det är jättetråkigt att ungdomar som "missar" få höga betyg på gymnasiet, har sedan mycket svårt och ibland över huvudet taget inte kan komma in på populära högskoleutbildnigar - vad tycker du vi här på Fråga SYV kan göra åt det? Vi kan inte ändra på reglerna. Jag förstår hur du menar, men vad kan jag göra? Vad är ditt förslag att vi här på Fråga SYV ska göra?
    ***
    Vi kan och vill att utifrån din situation och de nugällande reglerna - ge dig råd och visa på olika alternativ som finns. Om du tycker vi kan göra mer - säg vad.

    Hälsningar

    Milla SYV

    • : "vad tycker du vi här på Fråga SYV kan göra åt det? Vi kan inte ändra på reglerna. Jag förstår hur du menar, men vad kan jag göra?" - Tack Milla, oroa dig inte, jag håller varken dig eller dina SYV-kollegor ansvariga för det orättvisa skolsystemet haha :) Jag tror jag kommer göra på HP. Samt plugga upp behörighetsämnena på komvux. Exempelvis Matematik B & C. Har du några bra länkar/böcker på HP? Mvh
    • Daniel : Matematik B och C kan man inte läsa. Det är gamla kurser, som försvann helt 30 juni 2016. Numera är det matematik 2 och 3 men olik spår - matte 2a, 2b och 2c och matte 3b och 3c. Matte 2a är lättare att få högre betyg i och du kan ersätta betyg i matte B med betyget i matte 2a. För godkänt i matte 3 borde du kunna få meritpoäng. matte 3b är lättare att få högre betyg i, än i 3c.