lisa
    Jag tar studenten nu till sommaren och går förmodligen ut utan gymnasieexamen, men hade velat plugga vidare till systemutvecklare (yrkeshögskola) sen. För detta behöver jag läsa upp svenska 3, 2 kurser inom individuella val, 2 programfördjupningskurser och dessutom programmering 1 samt matematik 1b/1c för särskild behörighet. Kan jag göra detta utan att plugga på distans, alltså att gå till skolan och plugga så som jag har gjort fram tills nu? Och är det möjligt att välja andra kurser inom individuella valen än de jag har haft? Är bosatt i Skåne län och har gått ett högskoleförberedande program inom estet.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Lisa!

    Om du inte får Examensbevis, får du Studiebevis och du tar det till komvux i den kommunen där du är folkbokförd och gör en ny studieplanering med SYV på komvux - vilka kurser som du behöver läsa för att få Examensbevis från komvux. Du kan läsa andra kurser (behöver, alltså, inte nödvändigtvis läsa alla de kurser som du läste på gymnasiet). Matematik 1 är en obligatorisk kurs men du kan kanske läsa Matte 1a (lättare kurs än 1b).

    På komvux brukar man kunna välja om man läser på "vanligt sätt" (lärarledda lektioner) eller på flex, eller på distans.

    Det är inte helt fel att ta kontakt med SYV på komvux i din kommun redan nu. Detta pga ansökningsperioder på komvux (det kan hända att det i ditt kommun  -  ansökningsperioder ligger så att du i värsta fall ska kunna börja läsa först i januari 2017, pga du missade söka till höstterminen).

    Se på din kommuns hemsida: kontaktuppgifter till komvux och när ansökningsperioder är. Ring eller eposta SYV på komvux i din kommun, berätta om din situation och be att få boka tid för personlig vägledning och studieplanering.

    Vänligen

    Julia Syv