Alice
    Hej! jag har lite frågor. Jag vill studera på universitetet och har varit lite inne på socionom men jag vill studera något som är internationellt så att man kan jobba utomlands efter examen. Jag är även intresserad av att studera på engelska. Jag har även sett att man kan studera socionom programet på distans och det skulle jag isåfall vilja göra, men hur är det kan man t.ex studera 2 år på distans och 1,5 år i skolan, eller gör man hela utbildningen på distans?

    Jag har inte tillräkliga betyg för att söka in på socinomprogramet men har tänkt att plugga upp betyg för att höja mitt meritvärde.

    Men finns det utbildningar som är lika socionomutbildningen eller andra internationella utbildningar som man kan få ett jobb genom direkt efter utbildningen?
    Och vad är de bästa utbildningarna om man vill kunna jobba i andra länder?

    Med vänliga hälsningar Alice

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Alice,

    vilka högskoleutbildningar i Sverige med undervisningsspråk Engelska har planerade framtida starter - kan du se på studera.nu/jamfor-utbildning.

    Ang. utbildningar för att få jobb i andra länder - kan det bero på i vilket land man vill jobba, men ex. vårdpersonal - ex. sjuksköterskor behövs i alla länder.

    Ang. socionomprogrammet på distans - verkar det ges i Umeå och i Gävle. vilket upplägg de erbjuder på de två orter är det bäst att se på lärosätenas egna hemsidor: www.hig.se och www.umu.se.