Ebba

    Hej! Jag vill bygga min egen kandidatexamen, men vet fortfarande inte riktigt vilket huvud- eller biområde jag vill läsa. Jag lutar åt att bygga en kandidat inom HR, och kommer då troligtvis att välja sociologi eller arbetsrätts som huvudämne. Jag läser just nu Jöken, och kommer till våren att söka en spanskakurs här i Barcelona där jag bor, vilken ger mig 30 hp som jag kan räkna in bland mina valbara poäng. Jag skulle dock vilja läsa en kurs på halvfart, utöver spanskan, i Sociologi inom ledarskap och organisation. Då till min fråga, kan jag välja att ta 15 av mina 60 valbara poäng inom sociologi även om jag skulle vilja ha sociologi som huvudämne? Skulle jag på samma sätt kunna läsa 15 valbara poäng inom arbetsrätt i vår, även om jag vill ha arbetsrätt som huvudämne i framtiden? Eller får det inte vara inom samma område? Sedan har jag en fråga till; Om jag läser så som jag beskrivit ovan så kommer jag att ha mina 60 valbara poäng "klara" till sommaren. Funkar det att göra så om man vill bygga sin egen kandidat, att läsa alla de valbara poöngen först och sedan påbörja bi- och huvudområdet eller måste man "sprida ut" de valbara poängen över sina tre års studier?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ebba!
    Du vinner på att få svar från studievägledare på den institutionen där du vill få ut kandidatexamen. Och detta på grund av att endast "generella ramar" är centraltbestämda och annat - upp till varje lärosäte. Du kan alltså få olika svar från olika högskolor och universitet.
    Det vi på FRåGA SYV känner till är att du tar ut kandidatexamen på den institutionen där du läser din kandidatkurs. Tips från mig är att du kontaktar de lärosätena där kandidatprogrammen med huvudämnet arbetsrätt och sociologi ges och ställer dina frågor där.
    Ännu ett sätt är att "skugga" ett visst program, alltså försöka läsa så många av samma kurser som ett visst kandidatprogram innehåller.
    Ang. valbara poäng så kan det vara så att det är endast 30 högskolepoäng som är helt valbara. Du kan som sagt få olika svar från olika lärosäten.
    De generella ramarna är att man måste ha kandidatkurs med rätt innehåll godkänd (den läser man mot slutet av sina studier). Man måste också ha minst 90 hp inom sitt huvudämne (kravet kan vara att endast 30 hp-kurser godkänns... jag blir inte förvånad om du får olika svar från olika lärosäten även på den punkten). Vad gäller ett bi-ämne - så kan det vara 30, 45 eller 60 hp som krävs. Kandidatkurs kan vara på 15 eller 30 hp. Beroende på hur stor kandidatkursen är, så har man mer eller mindre stort antal valfria poäng... Svaret vi kan ge att du behöver få svar från det lärosäte som du vill ta examen hos. Eller så får du chansa: läs i så fall vad du vill och hoppas sedan att kurserna går att ta in i kandidatexamen. Skulle det inte gå, så kan du även söka jobb med hjälp av kursförteckningen i CV, utan att ha tagit ut kandidatexamen och det kan också gå bra.