Erick
    Hejsan!
    Jag går första året på gymnasiet natur/natur och har något jag undrar över. Om jag läser modersmål 1 och får godkänt, kommer det läggas 100 poäng till det totala betyget? Till exempel, om jag har 2150 poäng men har läst modersmål 1 och fått godkänt, kommer detta ämne att lägga 100 poäng till så att jag får till slut 2250 och på så sett få gymnasieexamen för att plugga vidare på universitet?
    • : Det kan vara F i Idrott (båda terminer 50-50) och F i Biologi 2 och Kemi 2
    • : Som extra kurs
    • Julia : Kika gärna på https://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen
    • Julia : Ang. F i idrott "båda terminer" - så sätts det betyg på en KURS. På gymnasiet gäller det Kursbetyg, ej terminsbetyg. Terminsbetyg är bara "fingervisningar" på hur man ligger till. Det som kommer in i Examensbeviset är betyg på hela kurser. Idrott och hälsa 1 är en Obligatorisk kurs på alla nationella gymnasieprogram. Det betydet att man måste ha betyg i Idrott och hälsa 1 i examensbeviset (men det går att ha F betyg i den kursen; dock förlorar man mycket i sänkning av jämförelsetalet).
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Erick,
    för att kunna få ut Examensbevis från gymnasiet - finns det ett Antal olika krav, bland annat måsteman följa en viss "programstruktur". Se vilken struktur examensbevis från NA måste ha - längst ner i Programplanen för NA >>>.

    I din kommentar frågar du om man kan ha F i idrott och i Biologi 2 och i Kemi 2. Svar på den frågan är Nej. Detta pga det blir i så fall 300 poäng F i "vanliga kurser" och det är för många F. Idrott och hälsa 1 är en obligatorisk kurs på Alla nationella program och måste finnas i examensbeviset som en "vanlig kurs", ej utökad kurs.
    Kemi 2 och Biologi 2 är Inriktningskurser på inriktningen "natur" och inriktningskurser är också "vanliga kurser". Man kan inte ha mer än max 250 F poäng "vanliga kurser".
    Att ha U-kurser, utökade, i sitt examensbevis är ett Undantag; rektors beslut krävs.

    Modersmål kan man läsa i stället för den obligatoriska kursen i Moderna språk på NA. Men man kan läsa både Moderna språk OCH Modersmål. I så fall läser man Modersmål inom Individuellt val. Rektor kan dock fatta beslut om att låta dig läsa U-kurs /en eller flera - utökade kurser/. Betyg i U-kurser räknas, som regel, inte in i ditt jämförelsetal.

    Om du "planerar för" att ha F i Kemi 2 och i Biologi 2 - varför läsa Natur/natur i så fall? Läs Naturvetenskap-och-samhälle där du kommer i stället läsa Geografi 1 och Samhällskunskap 2 + en naturvetenskaplig kurs; och slipper läsa Kemi 2 och Biologi 2.
    Det finns ännu två andra inriktningskurser på inrikt. naturvetenskap - Fysik 2 och Matematik 4 och de kan du i så fall läsa som Programfördjupande eller inom Individuellt val.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    ANNA
    P.S: "extrakurser" (U-kurser, utökade) läser man OM REKTOR FATTAR BESLUT OM DET. Det är inte din rättighet som elev att bestämma läsa extrakurser.