Nelly
    Hej!

    Jag vill läsa till förskollärare på distans, denna utbildning: https://www.kau.se/utbildning/program-och-kurser/program/LGFLP?occasion=69239

    Jag har läst naturkunskap 1a1 och samhällskunskap 1a1 och ska komplettera med kurserna 1a2 i båda ämnena för att få särskild behörighet. Så långt tror jag att jag förstått rätt.

    Sedan ska man ha grundläggande behörighet, vilket jag är lite osäker på vad det är.
    På gymnasiet läste jag svenska 1 och engelska 5 och har minst E i alla ämnen, jag gick gymnasiet 2011 - 2014 och fick en yrkesexamen.

    Behöver jag läsa upp ytterligare kurser i engelska och svenska?
    Måste jag i så fall göra det innan jag söker till utbildningen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    du behöver godkända betyg i svenska 2 och 3 och i engelska 6 också. Det är tre stycken 100 poängskurser som det tar 15 veckor på heltid att läsa på komvux.

    Du måste komplettera din ansökan på Antagning.se - senast sista kompletteringsdag. T.ex ansökningsperiod till våren 2017 är 15 september till 17 oktober men sista kompletteringsdag är 1 december. Om du får godkända betyg i svenska 2, 3; engelska 6 och de kurser som du nämner i din fråga, som är 2 stycken 50 poängskurser, som på heltid läses på 5 veckor /dvs sammanlagt behöver du läsa på heltid i 20 veckor/. Det är nu färre veckor kvar till 1 dec och det blir svårt att hinna, men om du läser på mer än heltid (om din komvux låter dig göra det) så kanske det går.

    Bästa hälsningar

    ANNA