sabrina
    Jag ska börja i gymnasiet och har lite svårt och förstå hur det är med meritpoängen. Jag har hört att moderna språk ger 1,5 poäng. Jag ska läsa läkarlinjen och behöver samla in så mkt poäng som jag kan. Är det någon skillnad om jag får E eller A i spanska 3 sen i framtiden och smittbärare och så eller kommer jag får 1,5 poäng även om jag får A eller E?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Eftersom kurser som ger meritpoäng /för dig med Examensbevis / kommer även räknas in i Jämförelsetalet, spelar betygen stor roll. Det är mycket mer fördelaktigt att ha A betyg jämfört med E betyg. Skillnad mellan E och A i varje kurs moderna språk blir plus-minus 0.4; för två kurser - plus-minus 0.8.

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Jag förstår inte riktigt vad du menar med plus-minus 0.4 eller 0.8
    • Milla : Betyg i kurser som ger meritpoäng kommer även räknas in i ditt jämförelsetal. Ex. Om du har alla C betyg, även i kurser som ger meritpoäng kommer ditt jämförelsetal bli 15.0 men om du har E i en kurs moderna språk, kommer jämförelsetal bli 14.8; har du däremot A i betyg, kommer jmftal bli 15.2, däri plus-minus 0.4 & är det två kurser blir skillnad mellan E och A betyg plus eller minus 0.8.