Robin
    Hej!,

    Jag funderar på att börja studera till Undersköterska redan nu i slutet av Augusti och jag tänkte ställa några korta frågor om det går bra.

    1. /
    När man börjar en Yrkesvux-utbildning läser man då flera än 1 kurs i taget som på gymnasiet? eller har man 1 kurs som man ska klara av först innan man kan börja på nästa kurs?

    2. /
    Finns det någon fördel med att välja att bygga ihop en egen examen på en Yrkesvux-utbildning? "när man väljer fristående/enskilda kurser". för mig som tänker plugga till Undersköterska, är det mer fördelaktigt att välja kurspaket jämfört med att bygga ihop kurser själv för att utbilda mig till undersköterska?

    3. / Ska man både välja Bas-kurspaket och Fördjupningspaket om man vill söka en komplett/fullständig Undersköterskeutbildning? Jag har läst att man kan välja fördjupning efter att man läst klart båda "grundnivåerna A,B och sen specialisering på C delen på vård & omsorgsutbildningen."
    Menas det att det är fritt val om man ännu inte bestämt vilket fördjupningsområde?

    4. / Om jag inte blir antagen på mina sökta val från kurskatalogen/webbansökan. när kan jag tidigast få svar, få veta det? frågar bl.a. för att det står att man endast kan söka 2 kurser/kurspaket?. hinner man göra nya ansökningsval till andra skolor som Hermods, Lernia, NTI om man ej blivit antagen.

    5. / Vilken studietakt skulle du säga skulle lämpa mig bäst? Jag jobbar extra på kvällar med sysselsättningsgrad ca 40% i veckan.

    Vänliga hälsningar
    Robin

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Robin,
    svar på din fråga nr.1 - Det är Olika; finns inte några generella regler; komvux i olika kommuner gör olika upplägg.

    Svar på din fråga nr.2 - Det finns för- och nackdelar.
    Kurspaket; det är bekvämare, du slipper söka varje kurs separat och riskera inte få plats på vissa kurser.
    Söka enskilda kurser: det är krångligare och finns inga garantier på att komma in på varje nästa kurs, men om man har tur och kommer in på "sina kurser", kan man skapa en unik utibldning. Om det är lättare eller svårare att få jobb med en Unik utbildning - är svårt att säga. Olika arbetsgivare kan tänka olika...

    Svar på din fråga nr.3 - Undersköterska är inte ett reglerat yrke, och det finns inte några fasta bestämmelser vilka kurser man ska ha läst för att kunna bli en "undersköterska".

    Svar på din fråga nr.4 - den frågan måste vi hänvisa till komvux i din kommun.

    Svar på din fråga nr.5 - om du jobbar på ca 40% kan du studera på heltid, dvs på 100%. Det är ganska vanligt att man har sysslesättning på upp till 150%, dvs att man läser på heltid och jobbar på ca halvtid samtidigt.

    Länktips: framtid.se/yrke/undersköterska OCH  fragasyv.se/info/underskoterska.

    Vänliga hälsningar

    Julia syv