Hej
    Hej! Är 03:a så ska välja gymnasie snart. Jag undrar hur omvalet i typ sommar fungerar. Man söker ju in i Februari och sen har man typ nåt omval. Är det bara för dem som vill göra omval eller måste alla göra det. Är det isåfall typ ifall man inte kom in på den linjen man ville och söker in på sina nya slutbetyg.
    Eller söker alla in en gång till på sina nya betyg och räknas inte det om man redan kommit i på en linje.
    Jag funderar på att välja natur på Sannarpsgymnasiet i Halmstad som en Europa- profil. Om jag då söker den men det inte blir tillräckligt med personer för Europaprofilen att vara kommer man in på sitt andra val då eller måste man gå den skolan ändå fast utan den profilen. (Vill helst gå Kattegattsgymnasiet om jag inte kommer in på europaprofilen).
    Naturvetenskapliga linjen, hur svår är den? Alla säger att det är den värsta linjen så börjar tveka på om man ens vågar gå den. Men jag vill ju det! Jag har A i fysik och kemi och B i matte och biologi. Men asså räcker de? Jag är rädd för att man måste ha super mycket förkunskaper innan man börjar.
    Har ni nått tips på vad man ska tänka på när man väljer skola. Har missat alla öppet hus för vi har varit på skolresor båda gångerna...
    Tack på förhand! <3

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej, Hej!
    Man behöver, som regel, inte ändra sitt val under Omvalsperioden. Om man sökte under "den vanliga valperioden" och är nöjd med sitt val, behöver man inte ändra någonting.
    Omvalsperioden är i första hand för de elever, som har ändrat sig och vill göra ett annat val i stället för det val de tidigare har gjort.
    Undantag: om du av Gymnasieantagningen får besked att det du sökte till, ej kommer att starta, det är i så fall som du blir tvungen att göra ändring under Omvalsperioden.

    Det preliminära antagningsbeskedet betyder igentligen inte mycket... Det är mest för att kontrollera att systemet funkar och att alla får sitt "antagningsbesked", som egentligen inte är något "antagningsbesked" alls, för att antagning kommer att göras senare, när resultat från Slutbetygen kommer in - i juni.
    ************
    De är bra att ha många alternativ i sin gymnasieansökan. Det händer att utbildningar "ställs in" /ej kommer att starta/ och i så fall är det bra att bli prövad till ännu en annan utbildning. För att annars kan man bli utan gymnasieplats, över huvudet taget.
    ************
    Du är, om jag förstår dig rätt, i första hand intresserad av "europa-profil" på Sannarpsgymnasiet - men du kanske inte vill gå på den skolan, i fall du inte kan gå just Europa-profilen, har jag förstått dig rätt?
    Om Eurpoa-profil på Sannarpsgymnasiet ligger som ett separat val-alternativ i gymnasieantagningssystemet, kommer du att se när du loggar in på gymnasievalssida; och hur det är organiserat (i detalj) - måste du fråga antingen SYV på din grundskola eller personal på just ditt gymnasieantagningskansli. Jag gissar på att det Gymnasieantagning-halland som är ditt kansli.
    "Profiler" under inriktningar på gymnasieprogrammen "lägger man på" lokalt... det är inte centralt-reglerat. Det kan därför vara olika från skola till skola...

    Tips: gå på öppet hus på den skolan som du är intresserad av och ställ frågor till skolans personal. Just angående antagning till europa-profil /för att få svar på din fråga om du blir "tvungen" att gå på NA på den skolan även om du ej kommer in på just europa-profil - borde SYV på den aktuella gymnasieskolan kunna svara på/.

    Du frågar också Hur svårt är det att läsa på naturvetenskapsprogrammet?
    - På NA /och även på Teknik/ läser man det avancerade spåret i matte i snabb takt. Det upplever en del elever som "jobbigt". Detta kan bero på att man läser många olika ämnen samtidigt + avancerat spår i matte i snabb takt.... och om det tar mycket tid att plugga, så kanske tiden inte räcker till. Det finns ju endast 24 timmar om dygnet; man kan inte plugga "hur mycket som helst" - man måste ju ocså sova ibland...
    Hur duktig och motiverad just Du är - kan inte jag veta, men dina lärare i NO-ämnena känner både dig och kraven på gymnasiet, så fråga gärna vad de tycker.