Minghui
    Hej,

    Min sambo som är utlänning och går SFI nu C-nivå, är intresserad
    av att bli fotograf men vill förstås få utbildning först för detta.
    Han vill helst sedan jobba som egen.

    Vad har man för bakgrundskrav för en sån utbildning på Yrkeshögskolan till att börja med?
    Han har akademisk utbildning

    Framtidsutsikter som fotograf generellt, som egen eller på företag gärna som reklamfotograf
    eller marknadsförings- d:o ??

    Tacksam för snart svar !

    Med vänlig hälsning
    Hans Falk
    • Anna : Det är tuff arbetsmarknad för fotografer. Många har det som deltid/hobby men försörjer sig på andra sätt.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej! Kika gärna på yrke/fotograf

    det är tyvärr mycket hård konkurrens om uppdragen för fotografer.

    Ngt lättare kan vara att få uppdrag som filmfotograf (då i första hand som assistent, alltså B- eller C-fotograf), men det är då enskilda uppdrag, ej månadslön. Som egenföretagare får man själv skaffa betalande kunder; lyckas man med det, då kan man ha sitt företag, men vilken utbildning man i så fall behöver, bestämmer man själv.