Mikael SYV på FrågaSYV

    hej Adina !

    Kika gärna på https://fragasyv.se/info/ga-pa-oppet-hus-pa-en-gymnasieskola där vi Tipsar om vad man kan fråga om när man går på Öppet hus på en gymnasieskola;
    Jag kan tänka mig att liknande frågor kan man ställa även när man går på öppet hus på en Högskola.

    Annars så frågar man det som man vill veta; det du är nyfiken på - det kan du fråga om, tycker jag.
    Svårt att ge generella tips - då du inte skriver om det är distansutbildning eller lärarledd / bunden utbildning; eller inom vilket kunskapsområde som dina intressen ligger;
    du skriver bara "högskola"...
    Du kan t.ex fråga vad skillnad är på högskola och universitet;
    du kan fråga vilka olika utbildningar som finns på just den högskolan som du ska besöka;
    du kan fråga om bibliotekets öppettider och om det är OK att sitta där och läsa läxor eller göra grupparbeten även sent på kvällen och på helgerna, om tillgång till publica datorer finns eller om du ska bli tvungen att bära egen dator med dig...
    Om du berättar om vilken högskola det är du ska besöka, ska jag försöka ge fler tips.

    Hälsningar

    Mikael SYV

    • : Jönköping University, är främst intresserad av högskoleingenjörsutbildningarna. Logistik & ledning, inbyggda system osv. Har redan lite koll på vad utbildningarna innebär så tänkte frågor lite mer på "djupet" eller vad man ska säga
    • Anna : Fråga vad är skillnader mellan de olika utbildningarna, vad man jobba som efteråt, vad deras f d studerande jobbar med idag. Om det är svårt eller lätt att få jobb efter vardera utbildningen; vilka vidareutbildningar/påbyggnadsutbildnignar finns efter vardera utbildningen. Det är vad jag har på förslag att du kan fråga om! Lycka till! :)