SYV

    Hej SYV  Mvh SYV Östra Skåne

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej! Utbildning som krävs för att i Sverige kunna arbeta som brandman är en eftergymnasial utbildning i skydd mot olyckor som är på två år och leder till examen i säkerhets- och räddningsarbete. Utbildningen är studiemedelsberättigande. Om utbildningen inkl behörighetskraven var god läs på msb.se

    Efter utbildningen har man möjlighet att arbeta som brandman inom den kommunala räddningstjänsten. Utbildningen kan också leda till andra arbeten inom räddnings- och säkerhetsområdet, i kommunal, statlig eller privat sektor.

    Utbildningen anordnas av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB). Den finns i Revinge utanför Lund och i Sandö, norr om Härnösand. Den kan även läsas på distans. Kontrollera antagningskrav och ansökningsdatum med utbildningsanordnaren.

    Utbildning för räddningsinsats är en grundutbildning för brandmän med deltidsanställning. På MSB:s hemsida finns mer information om utbildningen.
    Rekryteringsmyndigheten testar alla sökande till totalförsvaret, polisen, tullen, räddningstjänsten (bland annat brandmän). Man kan kontakta Rekryteringsmyndigheten med sina frågor om medicinska hinder för att arbeta inom dessa yrken.

    Studie- och yrkesvägledare

    Be eleven titta även på Info om Deltidsbrandman

    Och SOS-operatörer utbildas på arbetsplatsen, efter anställningen - man söker, alltså jobbet och om man blir anställd, får man utbildning.
    Vidare rekommenderar jag att även kika på flera yrken, kanske Polis, Ambulansförare och Sjuksköterska: detta med tanke på att man kan bli Akutsjuksköterska eller jobba i en ambulans; alla de olika yrkesbeskrivningar finns att hitta på www.framtid.se där det också förklaras om vilken utbildning som ”hör till” yrket.