Linnea

    Hej, till vintern nu ska jag söka in till ett gymnasium och jag tänkte gå estet bild och form eftersom att jag är väldigt intresserad av det. Jag skulle vilja läsa på högskola för att sedan kunna bli kurator efter min gymnasietid, så min fråga är om att gå estet ger mig samma behörighet som om jag skulle gå t.ex. samhälle? Eller behöver jag lägga till någon kurs? Kommer det att vara svårare att komma in på en högskola när de ser att jag har gått estet? Tycker du att jag borde satsa på ett jobb som är mer estetiskt i framtiden? Tacksam för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linnea,

    Estetiska programmet är ett Högskoleförberedande program, så med examensbevis från ES har man grundläggande behörighet till högskolestudier.

    Om att bli Kurator
    Detta yrket kräver i grunden examen från socionomprogrammet, som är 3,5 årigt högskoleprogram.
    Socionomprogrammet kräver, för Särskild behörighet, godkänt betyg i matematik 2, som inte ingår i ES. Dock är det ofta möjligt att läsa matte 2 som en valbar kurs på Estetiska programmet. I annat fall, kompletterar man efter gymnasiet.

    ang. Estetiska jobb
    Kika gärna på många olika yrken på www.framtid.se
    Du kan till exempel börja med yrken inom kultur-media-design
    Nya yrken tillkommer. Du kanske ska jobba inom ett yrke som idag ännu inte finns; du kanske själv kommer uppfylla ditt yrke - ett helt Nytt yrke!