Felicia
    Jag vill börja jobba när jag fyller 18, som städare, diskare eller liknande. Grejen är att jag vill studera senare i mitt liv på distans på ett komvux. Jag vill inte plugga nu och är väl medveten om konsekvenserna. Det är inte så att jag är dålig i skolan, jag gick nästan ett helt år på gymnasiet (ekonomi ) med betyg över C. Jag känner dock att utbildning ligger inte i mitt instresse för tillfället. Min fråga är. Om jag bestämmer mig för att senare skaffa en utbildning som t.ex. lokalvårdare, måste jag redan ha en gymnasieexamen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Felicia,

    att få jobb som Städare>>, Diskare>> eller Lokalvårdare>> är ganska svårt. Detta på grund av att det är många som söker de jobben pga man kan ha "vilken tidigare utbildning som helst" och ingen utbildning också... dvs är man frisk och någorlunda stark kan man ta ett sådant jobb - och även högskolestuderande vill ha extrajobb inom de yrken, för att "dryga ut kassan" under studietiden.

    Andra jobb i kategorin "med vilken tidigare utbildning som helst" är t.ex:
     postsorterare på en postterminal (där man kan få tillfällig anställning innan jul, när massa julkort ska sorteras - exempelvis jobba 6 timmar om dagen två veckor i rad och sedan är det slut för i år - så kanske man kan få komma tillbaaka året därpå);
    hotellstäderska och många ggr även Servitris>> (fast det är givetvis lättare att få jobb om man har utbildning från RL>>>

    Du får söka arbete och börja idag. I Sverige får man börja arbeta när man fyller 13 år. Det är något lättare att få arbete när man fyller 18 år, för då får man lyfta tungt, jobba nattetid och jobba ensam samt ta ansvar för "kassa", och/eller för värdesaker.

    Strax innan du fyller 18 år kan du börja söka jobb som t.ex Kassabiträde>>, som Scenarbetare>> och som Tidningsbud>>

    Arbetsgivare bestämmer vem som passar för jobbet och väljer bland alla sökanden. Det är endast ett mindre antal yrken där man tvunget måste ha en viss utbildning, de så kallade Legitimationsyrken>> samt föraryrken>> och elektriker>>; kan finnas några yrken till där det ställs strikta krav på en viss utbildning, men för övrigt står det arbetsgivaren fritt att anställa vem hen vill.

    Eftersom det är många som söker arbete inom de branscher som du vill jobb i - städ, disk mm. - är det hård konkurrens om varje timmers arbete. Väldigt ofta handlar det om säsongsanställningar (över sommaren) och/eller om timanställning vid behov (du får sms elelr tel.samtal och måste inställa sig på jobbet med kort varsel) eller deltid (t.ex 20%, dvs en dag i veckan). Det är svårt att försörja sig på det sättet men man skaffar sig värdefull arbetserfarenhet, referenser och kontakter.

    Att ha mer utbilning är alltid bra. Att ha körkort är mycket fördelaktigt och ibland också ställs som krav för att få anställning - t.ex inom Städ är det mycket lättare att få jobb om man har B-körkort & tillgång till egen bil (detta pga man kan då åka mellan olika arbetsplatser, för att ofta handlar det om att man städar flera olika lokaler varje dag, som ligger långt ifrån varandra).

    Sök alla de jobb som du vill ha och vi håller tummarna!

    Jag tycker personligen att det är inte bra att hoppa av gymnasiet. Jag tycker att man bör skaffa sig "gymnasiekompetens". Jobba rekommenderar vi på Fråga SYV vid sidan av sina gymnasiestudier - som sommarjobb och extrajobb.

    Hur möjligheter kommer att se ut för dig att läsa sen, på komvux, vet man inte. Så som reglerna är idag - är det från 1 juli det året som du fyller 20 år som du blir välkommen att läsa på komvux.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till!

    ANNA