Kalle
    Hej! Jag är intresserad över hur arbetsmarknaden för osteologer ser ut, om möjligt både i Sverige och utomlands. Tack.

    1 Svar

    Hej Kalle,

    För att bli osteolog läser du även akeologi och efter avslutad utbildning kan du arbeta med till exempel arkeologiska utgrävningar, som forskare på ett universitet, eller på ett museum som t.ex museiintendent. Eftersom det är en ganska liten arbetsmarknad är det relativt svårt att få jobb, och det finns ett överskott på arkeologer just nu. För mer information kan du skriva Osteolog här på FrågaSYV i sökrutan och då få fram svar från tidigare frågor som ställts på samma ämne för att få mer information.

    Vill du läsa mer om yrket Arkeolog kan du finna det här: https://www.framtid.se/yrke/arkeolog

    Du kan även vända dig till studie- och yrkesvägledare på de universitet som erbjuder utbildningen och fråga om de har ytterligare information angående osteolog.

    Lycka till!

    Med vänlig hälsning,

    Malin