Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,
    Yrket Fastighetsmäklare hör i Sverige till de så kallade "Reglerade yrken".

    Registrering som Fastighetsmäklare beviljas av den statliga myndigheten Fastighetsmäklarinspektionen. Det finns olika typer av registrering till Fastighetsmäklare.

    Om vilka kurser man behöver få godkända betyg i för att uppfylla kravet på vilken utbildning man behöver, för att kunna bli godkänd som fastighetsmäklare, kan du läsa på fragasyv.se

    Vissa högskoleprogram heter just "Fastighetsmäklarprogrammet" och andra kan ha andra namn, men ändå inkludera alla kurser som krävs för att kunna bli registrerad som fastighetsmäklare i Sverige. Det får man ta och titta noga på vilka kurser just "ditt program" inkluderar; eller prata med studievägledare på det programmet; ofta står det på programmets egen hemsida - om man även kan ha chans att bli registrerad som Fastighetsmäklare, efter, med godkänt resultat, genomgången utbildning på just det programmet.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    vänligen
    Julia