Emma

    Hej! Det är så att jag är legitimerad förskollärare som nu funderar på att byta inriktning till grundskollärare. Hur går jag tillväga? Måste jag läsa hela grundskollärare utbildningen eller finns det kurser man kan komplettera sin förskollärarutbilning med?

    • Anna : Det kan spela roll vilken sort Grundskolelärare du vill bli - är det "tidigare lärare" för åk1-7 eller ämneslärare för åk7-9 och inom vilka ämnen vill du bli behörig att undervisa?
    • Ulla : Testa jobba på grundskolan innan du satsar på att omskola dig. En god bekant till mig, en förskolelärare, sökte och fick jobbet att undervisa i bl a engelska i åk1-6 och ångrade det redan inom 2 första veckorna; hon klarade av en termin på grundskolan, men gick sedan tillbaka till jobbet som förskollärare. Det som kom som en jätteöverraskning för henne var att det var mycket stressigt och föräldrarna ställde omöjliga krav, ex. i samma klass tyckte en mamma att barnen fick för mycket läxor i engelska och en annan mamma - att det var för lite läxor barnen fick; föräldrarna har då direkt klagat till rektor, utan att prata med läraren,som det gällde,först. Min väninna blev också chokad av att barnen på grundskolan både svär och knuffas hårt, visar inte tillräcklig respekt för varandra och för personal. Det har hon absolut inte förväntat sig. Så, innan du satsar på att omskola dig, är mitt råd att du testar att jobba på en grundskola.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,

    det finns inte något klart utarbetat förslag på hur en förskollärare kan omskola sig till "grundskolelärare".
    För det första, så finns det många olika sorters Grundskolelärare>> - ex. grundlärare inriktning fritidshem>>; speciallärare/specialpedagoger arbetar också på grundsolorna, ämneslärare inom olika ämnen som undervisas i på grundskolan och "lågstadielärare", F-3 lärare>>;
    För det andra, så är grundskolelärarutbildningar under "översyn" och kanske kommer det införas stora förändringar inom kort... det är ännu inte klart, och därför svårt att göra långsiktiga planer.
    För det tredje, så är det stor lärarbrist och du kan säkert få jobb på en grundskola, även om du inte är behörig grundskolelärare.
    Du kan också söka till grundskolelärarprogrammen - till alla dem som du är intresserad av, och efter det att du blir antagen, ansöker du om "tillgodoräknande" av tidigare utbildning; då får du svar från de utbildnigsansvariga om vilka delar av utbildningen du ev kan "hoppa över". Att få förhandsbesked är ofta rätt svårt; detta för att det är mycket jobb att jämföra utbildningar och göra bedömningar; och sedan kanske den personen som var intresserad, inte vill söka eller söker men ej kommer in på programmet, och då har man lagt mycket tid i onödan på att försöka ge förhandsbesked - det är i alla fall den förklaringen som vi har fått när vi frågade förut.
    Och sist, men inte minst, skapas det olika projekt och speciella lösningar för att antingen försöka locka folk till läraryrket eller för att göra de verksamma obehöriga lärare - till behöriga lärare. De projekten är många, har olika inriktningar och urvalsgrunder. Det finns tyvärr inte någon samlad info om alla de olika lösningar och lokala projekt; eller i alla fall känner vi inte till att någon sådan samlad info finns.
    _______
    De tips jag kan ge är att du kontaktar studievägledningen på de högskolor/universitet där du kan tänka dig vilja läsa till lärare och bokar tid för vägledning; kanske kan ni lösa det på telefon/skype eller mail-ledes.
    Du kan också kontakta Skolverkets avdelning som ansvarar för lärarlegitimationer.
    _______
    Du kan också söka jobb på grundskolan; min bedömning är att du kan få jobb /i första hand kanske på lågstadiet eller på ett fritidshem vid grundskolan/. Om du jobbar som grundskolelärare i några år kan du lättare få bli behörig lärare på grundskolan.

    • : Hej alla! Tack för att ni tog tid till att besvara min fråga. Jag får fundera över hur jag vill göra. Trivs bra med mitt jobb som förskollärare. Tänkte mer på att lönen kanske är högre inom grundskolan? Min tanke har i så fall varit att arbeta med årskurs 1-3.
    • Anna : Vår erfarenhet av löner för förskolelärare och lärare för åk1-3 på grundskolan är att det är ingen skillnad; det t o m finns exempel på att förskollärare har högre lön än lärare på lågstadiet i samma stad. I ditt fall kan det t o m bli tvärtom, att du inte ska kunna få så hög lön på grundskolan än på förskolan /detta pga Arbetslivserfarenhet som du redan har på förskolan, men ej på grundskolan/. För att höja lönen skulle jag söka förskollärarjobbet på en Annan förskola och göra högre löneanspråk; andra alternativ för dig är att söka chefsposition, t.ex som rektor för en eller flera förskolor /områdes-förskolechef, typ/. du kan också se om du hittar kurser på distans för "kompetenshöjning". Fråga annars din arbetsgivare vad som hen önskar att du gör för att hen ska kunna höja din lön.