David
    Hejsan

    Jo jag har en fråga som jag har frågat runt och fått lite olika svar utav syv både på universitet och komvux nivå, så jag tänkte fråga här med och kolla vad ni rekommenderar.

    Det är så att jag är en utbildad fordonstekniker (gick fordonsprogrammet på gymnasiet) och gick ut gymnasiet med E i allt, jag kom på senare att de yrket inte är något för mig och vill ändra inriktning helt och läsa företagsekonomi/ekonomi på Stockholm universitet eller södertörn högskola. Jag har gjort högskoleprovet och fick 1,4 så jag borde komma in i de högskolorna utan problem.
    Jag har även läst upp behörigheten som behövs för att få ansöka dit, läste upp matematik 2b, 3b, engelska 6, svenska 3, samhäll 1a2( vilket med 1a1 blir 2) så behörigheten är fixad.

    Nu till min fråga, jag har inga förkunskaper inom ekonomi, har inte gått några kurser i ekonomi tidigare och tänkte ifall jag borde ta några kurser (4 kurser blir 6 månader, 8 kurser blir 1 år) på komvux för att komma in i ämnet och få kött på benen innan jag ansöker och kommer in i universitetet?

    Alltså ifall jag borde läsa en "ekonomisk" (vet att de inte finns något sånt) basår som jag själv sätter ihop utav komvux kurser för att vara bättre förberedd och hänga med de andra i klassen på universitetsnivå?

    De syv jag har pratat med har helt enkelt sagt att de absolut inte borde vara några problem för mig på universitet då första terminen ändå är bara repetition utav gymnasiet ekonomi, att de som har läst ekonomi i gymnasiet ändå inte kommer ha så stor fördel över mig, att matematik 3b är de enda som är de viktigaste att ha med sig samt att dom tar hänsyn till att de finns elever som kommer från andra gymnasiet inriktningar samt yrken.
    Men jag har lite svårt att tro det, att de inte skulle vara så stor skillnad för någon som har läst ekonomi i gymnasiet(i 3 år) och någon som läste fordon att hänga med i klassen. (hade 230 poäng när jag gick ut 9 för övrigt)

    Skulle uppskatta ert svar, sorry ifall de texten blev rörligt:)
    • : Hej! Jag är ingen SYV, så vänta tills du fått svar från en sådan (de rättar och tillägger info). I alla fall tror jag som SYV:arna du pratat med, att det inte kommer bli några "problem" på så sätt att du inte läste ekonomi-kurser på gymnasiet. Då du uppfyller behörigheten så betyder det även att du har de förkunskaper som krävs för att kunna läsa utbildningen. Visst, om du hade gått ekonomi-programmet hade du visserligen haft ett "litet" försprång än de som inte läst, men eftersom gymnasie-studier och universitets-studier är på helt olika nivåer spelar ekonomi-gymnasie kurserna någon större roll för att du ska klara av utbildningen. Du kommer ju få "basen" i och med de "grundläggande" kurserna du läser de första åren, och sedan bygger du på allt eftersom! MVH,
    • Anna : Tack Brendan! jättebra kommentar och jag håller med dig!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej David!

    Du skriver inte om du sökte till högskola redan nu, eller inte.

    Om du inte sökte, kan det vara för sent då sista ansökningsdag var 15 april, men "sen ansökan" kan vara öppen - så håll ögonen öppna efter "sen ansökan" om du inte sökte innan 15 april.

    Och nu till svar på din fråga - man läser inte "ekonomi" i tre år på gymnasiet, de flesta gymnasiala kurser är ganska allmänna - som t.ex svenska, engelska, historia och matematik. Minst en tredje del av gymnasiala kurser är det exakt samma som man läser på alla gymnasieprogram. Se själv i programplanen för Ekonomiprogrammet.

    De ekonomiska kurser som obligatorisk läses på Ekonomiprogrammet inriktning Ekonomi är Företagsekonomi 1 och 2. De kan du läse på komvux på 10 veckor. De övriga kurser är valbara och många elever på EK, ekonomi läser inte några fler "ekonomiska" kurser än just Fk1 och 2.

    Förkunskaper eller "förförståelse" är bra att ha, givetvis, men eftersom det inte är ett krav på att ha läst ekonomi på gymnasiet, så håller jag med den SYV-en som svarar att det "behövs inte". Jag håller också med det som Brendan skriver i sin kommentar till din fråga.

    Om du absolut vill få förkunskaper, så kan du givetvis läsa ekonomiska gymnasiala kurser på komvux eller skaffa dig kunskaper genom självstudier. Om du redan nu sökte till högskola till start hösten 2016, låna böcker på biblioteket och läs så mycket du hinner. Ang. läsa på komvux, så är det inte säkert du får plats. Komvux kommer troligtvis att göra bedömning att du är behörig till högskola och med det är "mindre behövande" och att det finns sökande som behöver plats på kurserna mer än du behöver den. Men du får givetvis söka till komvux och vi hoppas du får läsa alla de kurser som du önskar läsa. Vi håller tummarna!

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till!

    ANNA