Malin
    Hej!

    Jag har gått ut samhällsprogrammet på gymnasiet med bra betyg men har nu börjat fundera på att läsa till läkare. Hur många kurser kommer jag behöva läsa på komvux? är det 4 st (Biologi 2,Fysik 2,Kemi 2 ochMatematik 4) eller kommer jag behöva läsa 8 kurser då jag inte läst Biologi 1, Fysik 1, Kemi 1 ochMatematik 3?

    Om jag förstått rätt så kan man bli intagen genom två betygsgrupper, en med originalbetyg och en med upplästa betyg, stämmer detta? Kan man då antas genom sina nya upplästa betyg som läggs ihop med ens gamla (vilket tillsammans grundar behörigheten) eller är det bara att satsa på högskoleprovet?

    Jag har även läst Naturkunskap 1B och 2 om det spelar någon roll.

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Malin!

    Om du har Examensbevis från Samhällsvet.programmet, då har du Grundläggande behörighet.

    För särksild behörighet till Läkarprogrammet behöver du godkända betyg i fysik2, kemi2, biologi2 & matte4. Du behöver inte betyg i "underliggande kurser" i samma ämnen på lägre nivå. Men komvux brukar inte vara villig att ge plats på en högre kurs i fall man ej kan uppvisa godkänt betyg i en lägre kurs /pga de bedömer att risken är stor att man ej klarar godkänt betyg pga avsaknad av förkunskaper/. Till prövningar kan man anmäla sig, oavsett tidigare betyg.

    Betyg i fysik2, kemi2, biologi2 & matte4 kommer att räknas in i ditt Jämförelsetal, och kommer på så sätt påverka ditt Meritvärde. Du vinner därför på att ha så höga betyg som möjligt i de kurserna.

    Om du får betyg i lägra kurser, som t.ex kemi 1 och matte 3, kommer inte de kurser räknas in i ditt jämförelsetal. De kommer därför inte påverka ditt meritvärde.

    Konkurrera om plats på läkarprogrammet kan du även med resultatet av högskoleprovet, men du måste hur som helst bli behörig. Att man gör högskoleprovet, befriar inte på kraven på att ha både grundläggande & särskild behörighet.

    Du kommer till läkarprogrammet prövas i BII urvalsgruppen, och i fall du gör Högskoleprovet, även i HP urvalsgruppen.

    Bästa hälsningar

    ANNA