Kamilla

    Hej! Om man nu skulle mitt i sin ssk utbildning ångra sig och vilja bli läkare istället, hur går an tillväga då? Kan man tillgodoräkna sig några kurser från sin ssk utbildning som kanske också finns på läkarutbildning? Så att man kanske blir klar snabbare med läkarutbildningen? Eller måste man börja om helt och hållet? Tacksam för svar!

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Kamilla,

    du måste söka till läkarprogrammet (som om du inte läste till sjuksköterska). Sedan om du blir antagen, kan du ansöka om tillgodoräknande av tidigare utbildning. Att någon kurs blir tillgodoräknad, tvivlar jag starkt på... men det blir en senare fråga. Även om någon kurs blir tillgodoräknad, så ligger den inte under en hel termin och inte i början av läkarutbildningen... därför blir inte utbildningstiden kortare, är jag rädd.

    Det är tyvärr så att vad som gäller är att söka till läkarprogrammet och läsa hela programmet. Det blir dock säkert lättare att läsa till läkare när du redan har en hel del relevanta kunskaper inom de "rätta ämnena".

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Hälsningar

    Peter syv