Phraephan
    Hej!
    Jag har läst vård och omsorg på distans. Men nu bestämmer jag mig för att läsa vidare och jag vill gärna blir tandläkare. Men jag vet inte riktig hur jag ska börja. Jag har kollat lite på internet, det kräver lika mycket poäng som läkare.
    Vad behöver jag läsa för att får 22.0 antagning poäng? Vilken betyg måste jag har ? Vilket ämne behöver jag läsa ? Hur fungera högskoleprov ?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Phraephan,

    det viktigaste är att bli BEHÖRIG, då obehöriga deltar inte i konkurrensen om utbildningsplats och har med det inte någon möjlighet att bli antagna till en högskoleutbildning.
    För behörighet till tandläkarprogrammet behöver du förutom Grundläggande behörighet (fullständig gymnasiekompetens) även ha godkända betyg i gymnasiala kurser fysik 2, kemi 2, biologi 2 och matematik 4.
    Du skriver inte vilken gymnasial utbildning förutom Vård- och omsorg på komvux som du har läst. fick du EXAMENSBEVIS eller vad har du för dokument från gymnasiala kurser/utbildningar?
    Det bästa för dig är att du bokar tid med SYV på komvux - och tar alla dina betyg med dig och så lägger ni upp en plan på hur du kan bli behörig.
    Inom mattte behöver du få godkänt betyg i matematik 4. Innehåll i kursen kan du se på www.matteboken.se/lektioner/matte-4

    ***

    Angående uppnå 22.0 i meritvärde, så räcker inte alla A-betyg i alla gymnasiala kurser, för att man i så fall får 20.0 utan man måste även ha 2 st. Meritpoäng. för godkänt betyg i engelska 7 får man 1.0 meritpoäng; för godkänt betyg i matematik 5 får du ännu 1.0 i merit. Innehåll i kursen matematik 5 kan du se på www.matteboken.se/lektioner/matte-5 och du behöver få A-betyg i alla kurser, inklusive de kurser som ger dig meritpoäng. För att i annat fall uppnår du inte 22.0 i meritvärde.
    Absolut max i meritvärde som man över huvudet taget kan uppnå är 22.5 ... i så fall har man alla A-betyg i alla gymnasia kurser + max antal meritpoäng.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA