Cathrine
    Min dotter har i åk 1 på gymnasiet läst franska 3 som extra kurs, hon går teknikprogrammet. Nu till åk 2 byter hon skola, men fortsätter med teknikprogrammet. Den nya skolan är liten och kan inte erbjuda franska 4 som tillval. Dottern vill gärna fortsätta med franska 4 på egen hand. Kan ni tips om någon distansutbildning i franska 4 som inte måste gå via komvux. Dottern är ju för ung för komvux.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Cathrine,

    tyvärr så kan inte vi tipsa om någon distansutbildning för gymnasieelever, förutom Korrespondensgymnasiet>>, men där går man hela sin utbildning och inte bara en kurs. Du får givetvis höra med den skolan direkt, här>> i presentationen ser du kontaktuppfiter till skolan, men jag tror inte de kan ge en enskild kurs på distans.

    Med din fråga pekar du på ett stort problem, när eleverna önskar läsa kurser som inte erbjuds på den egna skolan, finns det ganska så få alternativ:

    - byta till en skola som kan erbjuda den kursen;

    - läsa på egen hand (självstudier);

    - läsa på ett Studieförbund (t.ex Folkuniversitetet erbjuder många kvällskurser i olika språk på olika orter), men det är inte gratis. Fördelen här är att man läser i en liten grupp och att man inte behöver stressa över betyg (då man får ej några betyg på ett studieförbund).

    Jag undrar om det är så att din dotter vill ha betyg i Franska 4, t.ex om hon tänker på Meritpoängen. Godkänt betyg i Moderna språk 4 ger ju 1.0 i merit, vilket är mycket bra att ha.

    Om din dotter inte tänker på betyget, då är det som sagt, läsa på egen hand eller på ett Studieförbund, som t.ex Vuxenskolan, ABF eller Folkuniversitetet (kvällskurser där man betalar för undervisning och får inga betyg).

    Om din dotter vill ha betyg, då är det självstudier + Prövning>>

    Prövning kan man som gymnasieelev tyvärr inte (i den situationen som du beskriver) göra under sin gymnasietid, utan först senare, efter åk3, när man redan har slutat på gymnasiet, men det kanske kan finnas undantag. Ni kan ansöka hos rektor på din dotters skola om lov att göra Prövning i franska 4, när hon känner att hon har tillräckliga kunskaper och i fall hon får godkänt betyg i kursen genom prövning, att rektor i så fall beslutar att ta med det betyget in i din dotters Examensbevis. Det är ofta fördelaktigare att ha alla kurser i samma utbildningsdokument (för då prövas man i icke-kompletterings betygsgruppen; det är med andra ord oftast lättare att komma in på högskola).

    Det är inte en rättighet att få göra prövning på det sättet som jag beskriver ovan. Men rektor kan besluta om ett Undantag. prövningsavgift är för närvarande 500 kr., men vi tror den kommer att höjas.

    Om Franska 4 inkluderas i din dotters studieplan, får rektor i så fall besluta om att ta in den kursen in i hennes examensbevis.

    Jag antar att ingen behörig lärare i Franska finns på skolan - men då kan din dotter göra prövning på en annan skola, där läraren finns.

    Ännu en lösning skulle vara om din dotter skola köpte undervisning i franska för henne på en annan gymnasieskola. Det kan ni ansöka om hos rektor. Dock är det extremt sällan som sådant händer (det är inte elevens rättighet och dyrt för skolan, därför får man nästan alltid Nej). Dessutom kan det blir svårt att hinna åka till en annan skola för lektioner i franska.

    På vissa större orter, som t.ex i Göteborg, finns det samarbete mellan gymnasieskolorna - där Språkcentrum erbjuder elever läsa språk, oavsett på vilken skola de läser (det är inte alla gymnasieskolor i Gbg som ingår i det samarbetet, men de flesta) - det kallas för "det gemensamma gymnasiet".

    Ni kan fråga om ngt. sådant finns på den orten där din dotter bor eller går i skola.

    Tyvärr så har jag inte så mycket annat att lägga till ... jag önskar att det vore annorlunda. :(

    Hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp!

    Hälsa din dotter LYCKA TILL MED HENNES STUDIER! :)

    ANNA